برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب اطفال

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دی چیست؟

سوراخ قلب کودکان ، وی اس دسVSD شایعترین نقص مادر زادی قلبی ست.این سوراخ ها اغلب درمان پذیر هستند. در این مقاله بر آن شدم تا این نقص شایع قلبی را بطور کامل معرفی کنم در مقالات بعدی روش درمان توضیح داده خواهد شد.

سوراخ قلب کودکان،وی اس دی VSD  چیست؟

نوعی نقص مادرزادی قلب

سوراخ قلب کودکان، وی اس دی VSD  نوعی نقص مادرزادی قلبی است. این به این معنی است که کودک شما با آن متولد شده است. وی اس دی (VSD)  یک سوراخ در دیواره (سپتوم) قلب است که دو حفره پایینی قلب (بطن راست و چپ) را جدا می کند. وی اس دی شایعترین نوع نقص مادرزادی قلب است.

جریان خون نرمال در قلب

قلب دارای چهار حفره  است: دوتا قسمت فوقانی (دهلیز) و دوتا قسمت پایین (بطن). خون غنی از اکسیژن با پمپاژ قلب از دهلیز چپ به بطن چپ جریان یافته و به طرف کل  بدن پمپ می شود . یعنی  جایی که اندام های حیاتی از اکسیژن استفاده می کنند. خون با اکسیژن کمتری از دهلیز راست به بطن راست و به سمت ریه ها جریان دارد. در ریه ها با تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن خون اکسیژن بیشتری را می گیرد.

جریان خون در وی اس دی

به طور معمول دیواره بین حفرات قلب از اختلاط خون بین دو بطن قلب جلوگیری می کند.  وی اس دی یا نقص دیواره بطنی به خون غنی از اکسیژن (قرمز) اجازه می دهد تا از بطن چپ از دهانه سوراخ غیرطبیعی عبور کند. سپس با خون کم اکسیژن (آبی) در بطن راست مخلوط می شود.

یک وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ می تواند باعث فشار زیاد در رگ های خونی  ریه ها شود. این فشار بالا در دراز مدت می تواند منجر به کاهش سطح اکسیژن در بدن شود. اگر فرزند شما وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگتری داشته باشد ، ممکن است به ترمیم نیاز داشته باشد. نوزادان و کودکان با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ معمولاً علائمی مانند تند  تنفس کشیدن و سخت تر از حالت عادی نفس کشیدن دارند. در سوراخ های بسیار کوچک در دیواره بطنی معمولا  خون زیادی از سوراخ عبور نمی کند. در این موارد ، قلب و ریه ها مجبور نیستند بیشتر کار کنند. بعضی اوقات این سوراخ های کوچک به خودی خود بسته می شوند.

انواع مختلف وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  وجود دارد. نوع ود اس دی  کودک شما بستگی به این دارد که کدام قسمت از دیواره بین بطن ها درگیر شود. اندازه دهانه سوراخ نیز متفاوت است.

چه عواملی باعث سوراخ شدن قلب کودکان یا  ایجاد وی اس دی VSD  می شود؟

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دسVSD ممکن است در بعضی از خانواده ها بیشتر رخ دهد. این به دلیل مشکلات ژنی است. ولی بیشتر اوقات ، پزشکان علت وی اس(VSD)  را نمی دانند.

علائم سوراخ قلب کودکان ، وی اس دس VSD  چیست؟

سوراخ قلب کودک شما ممکن است از بدو تولد علامت داشته باشد. یا ممکن است کودک شما تا سنین بالاتر علائمی نداشته باشد. اندازه دهانه سوراخ بر شدت علائم کودک شما تأثیر می گذارد. سنی که کودک شما برای اولین بار علائم دار می شود  نیز همین طور است. اگر سوراخ کوچک باشد ، تنها علامت ممکن است سوفل قلبی باشد که پزشک فرزند شما با گوشی معاینه می شنود.در وی اس دی (VSD)  با دهانه بزرگتر ، قلب و ریه ها باید بیشتر کار کنند.

وقتی قلب و ریه بیشتر کار می توانند سبب علائمی مانند علائم زیر می شود:

  • خستگی
  • تنفس سریع
  • مشکل تنفس
  • پوست رنگ پریده
  • ضربان قلب سریع
  • کبد بزرگ شده
  • تغذیه ضعیف یا خسته کننده هنگام تغذیه
  • وزنگیری ضعیف

وی اس دی

علائم در هر کودک می تواند کمی متفاوت باشد. همچنین علائم وی اس دی (VSD)  ممکن است شبیه علائم سایر بیماری ها باشد.

چگونه سوراخ قلب کودکان تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سوراخ قلب فرزندتان ، پزشک کودک شما ممکن است هنگام گوش دادن با گوشی معاینه به صدای قلب فرزند شما صدای غیر طبیعی (سوفل قلب را متوجه شود. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک فرزندتان ممکن است کودک شما را به پزشک فوق تخصص قلب کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع دهد.

پزشک قلب کودکان  قلب فرزند شما را بررسی می کند. او به صدای قلب و ریه های فرزند شما گوش خواهد داد. جزئیات مربوط به سوفل همچنین به پزشک قلب در تشخیص کمک می کند.

پزشک قلب ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص انجام دهد. آزمایشاتی که کودک شما انجام می دهد به سن و شرایط و ترجیحات پزشک بستگی دارد.

معاینه کودکان و نوزادان
صدای اضافی قلب نوزاد شایعترین علامت وی اس دی ست.

نوار قلب ECG

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. همچنین ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) و فشار و بزرگی عضلات قلب را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی

دستگاه اکو از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های قلب استفاده می کند. این آزمایش می تواند سایز سوراخ و شدت عبور جریان خون از دهانه سوراخ قلبی را نشان دهد. از اکو برای تشخیص وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)   استفاده می شود.جالب است بدانید .با  اکو حتی در دوران جنیتی هم می توان وی اس دی را تشخیص داد .پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

عکس سینه در VSD

عکس رادیوگرافی قفسه سینه در وی اس دی

عکس رادیوگرافی قفسه سینه ، قلب و ریه ها را نشان می دهد. با استفاده از عکس رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است قلب بزرگ شده مشخص شود. این به این دلیل است که بطن چپ بیش از حد طبیعی خون دریافت می کند. همچنین ممکن است در ریه ها به دلیل جریان خون اضافی تغییراتی ایجاد شود.

پیشنهاد می کنم روش های درمان وی اس دی وهمچنین چگونگی زندگی با وی اس دی را در مقاله زیر در همین سایت  مشاهده فرمایید.

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرسده شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۵ ساله هستم از زمانی که به دنیا اومدم vsd و psداشتم تا الان هیچ دارویی مصرف نکردم و هیچ جراحی انجام ندادم اما الان احساس نفس تنگی میکنم دکترم گفته بود به هیچ جراحی نیاز ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      چسلام و عرض ادب

      پیشنهاد می کنم مجددا توسط قلب بزرگسال ویزیت شوید 

      در مواردی که vsdخیلی کوچک یا تنگی خیلی خفیف باشد ریسک درمان جراحی بیش از صبر کردن است ولی اگر علامت دار بشود نیاز به درمان دارد

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام.دختر یک سال و نیمه ای دارم که از حدود ۶ ماهگی به بعد متوجه شدم که در خواب یهو تنفساش نامنظم میشه،این حالت تقریبا یک تا دو دقیقه طول میکشه،تو این حالت ناله میکنه،چشماش نیمه باز میشه و سفیدی چشماش دیده میشه،بعضی موقع ها دستش رو هم تکون میده،تنفساش نامنظم میشه و حتی خودش از این حالت گریه اش میگیره و بیدار میشه،با تغییر حالت خوابیدن بعضی موقع ها خوب میشه ولی بعضی موقع ها نه،به دکترش گفتم گفتن احتمال داره که بینی کیپ باشه ولی وقتی بینیش باز باشه هم همینطور میشه،خودم احساس میکنم شیر یا غذا برمیگرده تو گلوش ولی مطمئن نیستم،دخترم از ۶ ماهگی کمبود وزن هم گرفت که با شیرخشک قسمتیش جبران شده ولی الان وزنش ۵۰۰گرم زیر نرمال هست،خیلی نگران هستم و وقتی این حالت براش پیش میاد نمیدونم چیکار کنم،میخواستم ببینم احتمال اینکه مشکل قلبی داشته باشه هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال مشکل قلبی خیلی بعید است لطفا حتما فرزندتان را یک فوق تخصص اعصاب اطفال ویزیت کند احتمال تشنج برای وی وجود دارد

      یشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

       

       

  • تصویر کاربر مینا شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دخترم ۱۱ساله چند مدته که بعضی موقع ها ضربان قلبش تا ۱۲۰ میره مشکلی داره یا نه؟دروی نداره اصلا من چون دستگاه فشار دارم مال خودشو هی میگیره فهمیدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      این تعداد ضربان قلب خیلی بالا نیست. نرمال برای فرزند شما 80 تا 120 در زمان استراحت و تا 170 الی 180 زمان فعالیت و ورزش است

      ولی اگر بطور ناگهانی و بدون فعالیت دچار تپش قلب می شود نیاز به بررسی توسط فوق تخصص قلب اطفال دارد.

      مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

  • تصویر کاربر سامیار پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    درود پسر ۱۰سالم مدتیست از درد در ناحیه قلب گله میکند،پیش متخصص قلب بردیم کلیه آزمایش و چکاپ انجام دادن و هیچ نگرانی نبود،استرس دارد ولی باز از درد ناحیه قفسه سینه وقلب ابراز نگرانی میکندو نگرانمان کرده.چکار کنیم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگر فرزندتان از نظر قلبی بررسی و مشکلی گزارش نشده بهتر است یک متخصص اطفال فرزندتان را ویزیت کند.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر رها دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دختر قبلیم در چهار ماهگی به دلیل مشکل قلبی فوت شد الان یه دختر دو ساله دارم ک وقتی به دنیا اومد قلبش دو سوراخ داشت در دوماهگی که برای اکو بردیم گفتند دوتاش کامل بسته شده الان نزدیک به یک هفتست که احساس میکنم دور لبش کبود میشه ممکنه که بخاطر قلبش باشه؟ امکان داره ژنتیکی باشه و بازم قلبش سوراخ بشه یا این بیماری ها فقط مادرزادی هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال باز شدن مجدد وجود ندارد امکان تکرار در فرزند بعدی هست

      احتمال کبودی فعلی بخاطر مشکل قلبی خیلی بعید است ولی بهتر است بررسی شود

  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، فرزند سه ماه‌ای داریم که دچار بیماری vsd شده یه سوراخ بزرگ اندازه 10 میلی است در دوماهگی متوجه شدیم دکترها گفته‌اند باید عمل بشود و تا یکماه دیگر نوبت عمل داده‌اند میخواستم بدانم عملش چه اندازه سخت می‌باشد و نگران هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

  • تصویر کاربر معین شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    پسرم از بدو تولد با معاینه متخصص اطفال و به پیشنهاد ایشون به متخصص قلب نوزادان ارجاع داده شد، پس از مراجعه به دکتر و انجام اکو تشخیص دادن قلب پسرم سوراخه، تا الان دوبار اکو انجام دادم، بار دوم دکتر گفتن که سوراخاش کوچکتر شده و فرمودند سه ماهه دیگه برای اکوی مجدد مراجعه کنم، تصاویر اکو رو براتون میفرستم لطف کنین بگین آیا این سوراخا امکان بسته شدنشون هست یا نیاز به عمل داره؟ علایمی نداره فقط خیلی بغلش کنم پاهاش کبود میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      این نوع سوراخ قلبی اغلب تا دو سالگی کامل بسته می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      آیا سوراخ بودن قلب نوزاد خطرناک است؟

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام،خداقوت ،پسرم 7ساله است چندروزیکباردستشومیذاره روقلبش ومیگه قلبم دردمیکنه تقریبا ۳۰،۴۰ثانیه دردش طول میکشه ،چندهفته یکبارهم خون دماغ میشه ،عصبی واسترسی هم هست ،علت بیماری قلبی که نیست خدایی نکرده ،چکاربایدبکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر سیده چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    دخترم از بدو تولد تا یکسالگی آریتمی و سوراخ قلب داشته و تحت نظر پزشک بودبعد از یکسالگی پزشکشون گفتن مشکلی ندارند دیگر مراجعه نکردیم ولی الان دو سالشه بیقراری وزن نمیگیره شبها خواب کافی نداره ک ب دکترش مراجعه کردم ک اکو نوار قلب و عکس از قفسه سینه گرفته و دکتر مشاهده کردن و گفتن سوراخ قلب بسته نشده و جای نگرانی نیست من الان خودم از این بابت خیلی نگران و استرس دارم از شما خواهش میکنم عکس مدارکی ک براتون میفرستم منو راهنمایی کنید در ضمن هولتر تست وصل کردن فعلا جوابش نیومده .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      گزارش نیامده لطفا گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید . نظرم را عرض میکنم

  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دختر من ۴۰روزش هس ۱۴روزه که بود متوجه شدیم قلبش یک سوراخ دهلیزی ثانویه ۳میلی ویک سوراخ بطنی عضلانی ۳/5میلی دارد ایا امکان دارد خود به خود بسته شود اگر بسته نشود عملش به چه صورت انجام میشود عمل قلب باز یا کاتتر هس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      اغلب این سوراخ ها تا دوسالگی بسته می شود و اگر بسته نشد با آنژیوگرافی می بندند 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      آیا سوراخ بودن قلب نوزاد خطرناک است؟

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر