برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب اطفال

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دی چیست؟

سوراخ قلب کودکان ، وی اس دسVSD شایعترین نقص مادر زادی قلبی ست.این سوراخ ها اغلب درمان پذیر هستند. در این مقاله بر آن شدم تا این نقص شایع قلبی را بطور کامل معرفی کنم در مقالات بعدی روش درمان توضیح داده خواهد شد.

سوراخ قلب کودکان،وی اس دی VSD  چیست؟

نوعی نقص مادرزادی قلب

سوراخ قلب کودکان، وی اس دی VSD  نوعی نقص مادرزادی قلبی است. این به این معنی است که کودک شما با آن متولد شده است. وی اس دی (VSD)  یک سوراخ در دیواره (سپتوم) قلب است که دو حفره پایینی قلب (بطن راست و چپ) را جدا می کند. وی اس دی شایعترین نوع نقص مادرزادی قلب است.

جریان خون نرمال در قلب

قلب دارای چهار حفره  است: دوتا قسمت فوقانی (دهلیز) و دوتا قسمت پایین (بطن). خون غنی از اکسیژن با پمپاژ قلب از دهلیز چپ به بطن چپ جریان یافته و به طرف کل  بدن پمپ می شود . یعنی  جایی که اندام های حیاتی از اکسیژن استفاده می کنند. خون با اکسیژن کمتری از دهلیز راست به بطن راست و به سمت ریه ها جریان دارد. در ریه ها با تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن خون اکسیژن بیشتری را می گیرد.

جریان خون در وی اس دی

به طور معمول دیواره بین حفرات قلب از اختلاط خون بین دو بطن قلب جلوگیری می کند.  وی اس دی یا نقص دیواره بطنی به خون غنی از اکسیژن (قرمز) اجازه می دهد تا از بطن چپ از دهانه سوراخ غیرطبیعی عبور کند. سپس با خون کم اکسیژن (آبی) در بطن راست مخلوط می شود.

یک وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ می تواند باعث فشار زیاد در رگ های خونی  ریه ها شود. این فشار بالا در دراز مدت می تواند منجر به کاهش سطح اکسیژن در بدن شود. اگر فرزند شما وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگتری داشته باشد ، ممکن است به ترمیم نیاز داشته باشد. نوزادان و کودکان با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ معمولاً علائمی مانند تند  تنفس کشیدن و سخت تر از حالت عادی نفس کشیدن دارند. در سوراخ های بسیار کوچک در دیواره بطنی معمولا  خون زیادی از سوراخ عبور نمی کند. در این موارد ، قلب و ریه ها مجبور نیستند بیشتر کار کنند. بعضی اوقات این سوراخ های کوچک به خودی خود بسته می شوند.

انواع مختلف وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  وجود دارد. نوع ود اس دی  کودک شما بستگی به این دارد که کدام قسمت از دیواره بین بطن ها درگیر شود. اندازه دهانه سوراخ نیز متفاوت است.

چه عواملی باعث سوراخ شدن قلب کودکان یا  ایجاد وی اس دی VSD  می شود؟

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دسVSD ممکن است در بعضی از خانواده ها بیشتر رخ دهد. این به دلیل مشکلات ژنی است. ولی بیشتر اوقات ، پزشکان علت وی اس(VSD)  را نمی دانند.

علائم سوراخ قلب کودکان ، وی اس دس VSD  چیست؟

سوراخ قلب کودک شما ممکن است از بدو تولد علامت داشته باشد. یا ممکن است کودک شما تا سنین بالاتر علائمی نداشته باشد. اندازه دهانه سوراخ بر شدت علائم کودک شما تأثیر می گذارد. سنی که کودک شما برای اولین بار علائم دار می شود  نیز همین طور است. اگر سوراخ کوچک باشد ، تنها علامت ممکن است سوفل قلبی باشد که پزشک فرزند شما با گوشی معاینه می شنود.در وی اس دی (VSD)  با دهانه بزرگتر ، قلب و ریه ها باید بیشتر کار کنند.

وقتی قلب و ریه بیشتر کار می توانند سبب علائمی مانند علائم زیر می شود:

  • خستگی
  • تنفس سریع
  • مشکل تنفس
  • پوست رنگ پریده
  • ضربان قلب سریع
  • کبد بزرگ شده
  • تغذیه ضعیف یا خسته کننده هنگام تغذیه
  • وزنگیری ضعیف

وی اس دی

علائم در هر کودک می تواند کمی متفاوت باشد. همچنین علائم وی اس دی (VSD)  ممکن است شبیه علائم سایر بیماری ها باشد.

چگونه سوراخ قلب کودکان تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سوراخ قلب فرزندتان ، پزشک کودک شما ممکن است هنگام گوش دادن با گوشی معاینه به صدای قلب فرزند شما صدای غیر طبیعی (سوفل قلب را متوجه شود. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک فرزندتان ممکن است کودک شما را به پزشک فوق تخصص قلب کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع دهد.

پزشک قلب کودکان  قلب فرزند شما را بررسی می کند. او به صدای قلب و ریه های فرزند شما گوش خواهد داد. جزئیات مربوط به سوفل همچنین به پزشک قلب در تشخیص کمک می کند.

پزشک قلب ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص انجام دهد. آزمایشاتی که کودک شما انجام می دهد به سن و شرایط و ترجیحات پزشک بستگی دارد.

معاینه کودکان و نوزادان
صدای اضافی قلب نوزاد شایعترین علامت وی اس دی ست.

نوار قلب ECG

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. همچنین ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) و فشار و بزرگی عضلات قلب را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی

دستگاه اکو از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های قلب استفاده می کند. این آزمایش می تواند سایز سوراخ و شدت عبور جریان خون از دهانه سوراخ قلبی را نشان دهد. از اکو برای تشخیص وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)   استفاده می شود.جالب است بدانید .با  اکو حتی در دوران جنیتی هم می توان وی اس دی را تشخیص داد .پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

عکس سینه در VSD

عکس رادیوگرافی قفسه سینه در وی اس دی

عکس رادیوگرافی قفسه سینه ، قلب و ریه ها را نشان می دهد. با استفاده از عکس رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است قلب بزرگ شده مشخص شود. این به این دلیل است که بطن چپ بیش از حد طبیعی خون دریافت می کند. همچنین ممکن است در ریه ها به دلیل جریان خون اضافی تغییراتی ایجاد شود.

پیشنهاد می کنم روش های درمان وی اس دی وهمچنین چگونگی زندگی با وی اس دی را در مقاله زیر در همین سایت  مشاهده فرمایید.

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیسان جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم ۴۲ روزس تازه فهمیدیم قلبش سوراخ داره عکس اکوشو میفرستم براتون اگه میشه نظرتونو بگین تورو خدا زود جواب بدین واقعا برامون سخته این مسئله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      سوراخ قلب انواع مختلفی دارد وابسته به محل سوراخ علائم مختلفی دارد .در فرزند شما طی زمان سیر بیماری مهم است که انشالله خودبخود بسته شود

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

    2. تصویر کاربر علیسان جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید اندازه سوراخ ها بزرگ هستش یا کوچک؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام سوراخ بین دو دهلیز کوچک و سوراخ بین دو بطن بزرگ است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام- ممنون که دانشتون رو بصورت آزاد به اشتراک میگذاریید.
    دو هفته پیش دختر هفت ساله من بعد از سرماخوردگی مشکوک به کرونا سه با موقع نفس کشیدن گفت قلبم درد میکنه.
    پیش یک متخصص قلب کودک بردییم. اکو گرفت و گفت Very small ASD داره و باید تحت مراقبت و اگر لازم شد دوره ای دارو بگیره. علائم دیگری نداره. موقع ورزش مشکلی نداره و انرژتیک. فقط از کودکی کم اشتها بوده.من کمی سرچ کردم و دیدم برای جلوگیری از مشکلات در آینده و خدای نکرده کوتاه نشدن طول عمر باید این ترک بسته بشه. عکس های اکو رو خدممتون پیوست کردم. ممنون میشم نظرتون رو بفرمائید. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید احتمال بسته شدن بعید است ولی از هر چهار نفر یک نفر اين سوراخ را دارند فقط نياز به اکو سالانه دارد

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر ساره پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من در دوران بارداری در ۶ ماهگی متوجه شدم قلب دخترم ۲ تا سوراخ داره که کوچک هستش و اکو هم کردم گفتن سوراخ ها کوچک هستش بعد الان دخترم ۴ روزه به دنیا اومده و پیش دکتر که رفتیم گفتن سوراخ ها بسته نشده و فقط با جراحی خوب میشه الان میخوام بدونم خطری دخترم رو تهدید نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      لطفا تصویر گزارش اکو را ارسال فرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام. نوزاد ما از وقتی به دنیا اومد تنفسش صدادار بود و حتی وقتی شیر می خورد. در دو ماهگی متخصص قلب ویزیت کرده و تشخیص نقص دیواره بین بطنی یا VSD داده و گفته تا 4 تا 6 ماهگی خوب میشه. اما گریه های بچه کماکان ادامه داشته و در تنفس هم دچار مشکل میشد. هفته پیش بعد از یه گریه شدید بچه ایست قلبی میکنه و میره تو کما. احیا شده اما چند روز تو بخش آی سی یو بود و فوت کرد. آیا میتونه مشکل ناشی از همین VSD بوده باشه؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام 

      در گزارش ارسالی شما نقص بین بطنی نوشته نشده علت فوت رو باید از متخصص نوزادان بیمارستانی که در آن بستری بوده بپرسید 

    2. تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با سلام.
      در خصوص گزینه شماره 8، نوشته شده: Hypertrophied ventricular septal defect
      این یعنی چی؟ مگه نقص بین بطنی نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      در این گزارش بیشتر روی هیپرتروفی بطن ها توجه شوده که آن هم بخاطر دیابت مادر بوده.اغلب در نقص بین بطنی باید محل سوراخ در دیواره سایز سوراخ و اینکه با چه گرادیانی خون از این سوراخ عبور می کند نوشته می شود که متاسفانه هیچکدام مشخص نیست در سوراخ های خیلی بزرگ بین بطنی بخاطر افزایش فشار عروق ریوی احتمال فوت در نوزادی هست ولی با این گزارش اکو نمی شود نظری داد علت فوت مشکل قلبی بوده یا چیز دیگری

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر س شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر به علت بند ناف تک شریانی اکو انجام شد در اکو نوشته شده pfo مشکوک به asd و تکرار اکو در خواست سده و همچنین در دیواره بین بطنی intacct small dtop out به حالت سوالی مطرح شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      سوراخ بین دهلیزی مشکوک به بزرگی ست و در دیواره بین بطنی بنظرم  مشکوک به برجستکی بیش از حد به یک طرف است که هر دو در سیر زمان مشخص می شود نرمال یا غیر طبیعی ست

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟

  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام دختر من جدیدا کم خواب داره همش گریه می‌کنه احتمال داره از کولیک باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      فرزنتان باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود من فوق تخصص قلب اطفال هستم اگر سوالی در خصوص قلب دارید بفرمایید 

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    کسی که سوراخ قلبی دارد چه مراقبت هایی باید داشته باشد ؟
    برای جلوگیری از بدتر شدن عارضه
    آیا بلند کردن جسم سنگین ضرر دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      سوراخ قلب انواع مختلفی دارد وابسته به محل سوراخ علائم مختلفی دارد . در بعضی سوراخ های قلبی کوچک ورزش حتی در حد حرفه ای منعی ندارد و شخص می تواند وزنه بلند کند و در بعضی سوراخ های قلبی بزرگ محدودیت شدید فعالبت بدنی دارند.

      لطفا تصویر گزارش اکو را ارسال بفرمایید.تا نظرم را عرض کنم.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر مهتاب جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر نوزاد ۲۴ روزه وقتی میخوابه بعد از چند دقیقه به طرز فجیعی از خواب میپره و دستا شو بالا میگیره و با شدت تکون میده و گریه میکنه ممکنه مشکل قلبی داشته باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      اسلام و عرض ادب

      احتمال مشکل قلبی خیلی کم است ولی پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط یک فوق تخصص نوزادان یا یک فوق تخصص اعصاب اطفال ویزیت شود

      پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

  • تصویر کاربر ندا شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    نوزاد 34 روزم یه سوراخ بین دوتا بطن داره رگ آئورت هم تنگ کبودی اصلا ندارد با عکس هم مشخص شد قلبش بزرگ هست تند هم نفس میکشه الآن 4 روزه ک تو بیمارستات بستری هست و دوره درمان داره هر چند وقتی دارو میزنن به سرمش ایا بعد از تمام شدن دوره درمان خوب میشه و نیاز به عمل از طریق رگ پا نباشع هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا گزارش اکو فرزنتان را ارسال بفرمایید تا بتونم نظرم رو عرض کنم

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

  • تصویر کاربر همایون دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسر ۳ ساله ای دارم که از زمان تولدش دارای ۳سوراخ vsdبود که دو تای آن بسته شده ولی یکی از آنها نزدیک به دریچه آئورت هست بسته نشده و دریچه آئورت شل شده و وزنش ۱۰کیلو هست و یک ماه قبل قرار بود که از طریق آنژیو عمل شود ولی به دلیل اینکه دریچه آسیب میدید انجام نشد و گفتند که دو ماه صبر میکنیم که اگر بسته نشد عمل باز انجام بشه به نظر شما عمل نیاز دارد ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      بله نیاز به جراحی دارد و اگر انجام نشود در دراز مدت دریچه آئورت خراب می شود و جراحی در آن شرایط خظرناکتر است

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر