برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
کرونا در اطفال

کرونا در کودکان و تاثیر آن روی قلب

کرونا ویروس در سالهای گذشته ذهن کل دنیا را به خود مشغول کرده بود . در ابتدا تصور بر این بود که این بیماری روی کودکان تاثیر ندارد؛ ولی بعد از مدتی کرونا در کودکان اوج گرفت. در این مقاله بیشتر به این موضوع اثرات کرونا بر قلب کودکان پرداخته شده.

آیا کرونا بر قلب کودکان تاثیر دارد؟

شیوع سندرم حاد تنفسی حاد کروناویروس 2 (SARS-CoV-2)، که مسئولیت بیماری موسوم به بیماری کروناویروس است. از دسامبر سال 2019 (COVID-19) در ووهان، استان هوبی چین شروع شد. 

از آن زمان، کرونا به طور ناگهانی در سراسر جهان گسترش یافته و پیامدهای ترسناکی برای سلامتی جهانی بوجود آورده است. به همین دلیل از 11 مارس 2020 به عنوان بیماری همه گیر اعلام شد.

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

بیماری کرونا ویروس یک چالش چشمگیر برای سیستم های بهداشت و درمان در سراسر جهان است. ریه ها تنها هدف ویروس کرونا نیست. بلکه ممکن است. قلب در درصد کمی از بیماران آلوده درگیری داشته باشد. 

اختلالات قلبی کرونا

اختلالات قلبی مرتبط با میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و آریتمی (ضربان های قلبی نامنظم ) پیامدهای اصلی درگیری قلبی در کرونا هستند. در چند مطالعه نشان داد كه آسيب ميوكارد در بزرگسالان غالباً نتيجه مهلك و کشنده ای دارد. 

در مقابل، شواهد علمی کمی برای درگیری قلبی در کودکان موجود است. اگرچه چندین گزارش با شرح درگیری قلبی در کودکان مبتلا به کرونا منتشر شد. به نظر می رسد . در این افراد جوان، که زمینه ای از بیماری مادرزادی قلب داشته اند. یک عامل مستعد کننده از قبل وجود داشته است.

تشخیص کرونا در اطفال

علائم کرونا در کودکان چیست؟

هدف اصلی ویروس کرونا مجاری هوایی و ریه ها است. این بیماری با انتقال انسان به انسان از طریق قطرات هوا یا تماس مستقیم پخش می شود. تا 14 روز علائم آن ظاهر می شود. در اکثریت قریب به اتفاق بیماران (85-80٪)، با از بین رفتن بو و طعم، عطسه، سرفه، تب و تنگی نفس خود را نشان می دهد. 

که با این علائم می توان کرونا را با افراد مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی اشتباه گرفت. با این حال، درصد قابل اغماضی از کسانی که آلوده هستند. (15-20٪) علائم شدید یا بحرانی دارند؛ یعنی با ذات الریه و دیسترس حاد شدید تنفسی، که حتی در مدت زمان بسیار کوتاهی (ساعت ها) می تواند بدتر شود. 

درگیری دو طرفه ریه با کدورت شیشه ای زمینه ای ریه، رایج ترین یافته از تصاویر سی تی اسکن از قفسه سینه این بیماری است.

مطلب مرتبط علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

کرونا در کودکان

به نظر می رسد علائم مرتبط با ویروس کرونا در کودکان خفیف تر از بزرگسالان است. شایع ترین علائم در کودکان تب خفیف، سرفه، آبریزش از چشم و بینی و گلودرد است. علائم دستگاه گوارش مانند استفراغ و اسهال نیز ممکن است.

روماتیسم قلبی در کودکان را بشناسید

در یک گزارش اخیر چینی، درگیری قلبی در 12٪ از بیماران بزرگسال توصیف شده است. در حالی که در یک مطالعه دیگر از همان کشور آریتمی (ضزبان های نامنظم قلبی) و آسیب قلبی در 16.7٪ و 2/7٪ از آنها گزارش شده است.

داده های مربوط به ویروس کرونا در سن کودکان هنوز خیلی کم است . هنوز تعداد کمی از موارد شدید در کودکان گزارش شده.

تا این زمان، علی رغم اینکه کودکان ظاهراً کمتر مستعد این بیماری هستند و کمترعلائم شدید کرونا در آن ها ایجاد می شود. ولی درگیری قلبی در تعدادی از آنها شرح داده شد. بنابراین نشان می دهد که قلب هدف احتمالی کرونا در کودکان است.

در گزارش اخیر، پرونده یک نوزاد 55 روزه با آسیب های اعضاء مختلف بدن و قلب شرح داده شده است. همراه با کدورت های شیشه ای در سی تی اسکن  ریه های نوزاد، ضربان قلب بالای غیر طبیعی (150-1700 در دقیقه در دقیقه) تشخیص داده شد. 

در روز چهارم از پذیرش، افزایش در آنزیم های قلبی نیز گزارش شد. با این حال، از روز هفتم، شرایط عمومی بیمار بهبود یافته و 3 روز بعد، آنزیم های قلبی به همراه مشکل تنفسی عادی شدند. 

کرونا چه عوارض قلبی برای کودک دارد؟

در بیماران بزرگسال، مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بیشتر است. افرادی که از قبل، مبتلا به بیماری قلبی عروقی بودند. بیشترین تعداد بیماران با درگیری قلبی را شامل می شدند و زودتر می مردند. 

در مطالعه ای که اخیرا انجام شده عوامل مرتبط با افزایش مرگ و میر را شامل این موارد گزارش کرده اند: جنس مذكر ، سالمندان و وجود مشکلات زمینه ای دیگر شامل فشار خون بالا ، دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای عروق مغزی.

کرونا در کودکان

به طور مشابه، دوره بالینی کرونا در کودکان با مشکلات زمینه ای خاص بدتر است. از جمله این عوامل مواردیست که کودک قبلا برای بیماری مادرزادی قلبی تحت جراحی قرار گرفته یا مبتلا به بیماری مادرزادی یا اکتسابی قلبی می باشد.

نتیجه مطالعه ای که در چین انجام شده نشان داده. وجود مشکلات زمینه ای از جمله بیماری های قلبی مادرزادی، ناهنجاری های مجاری تنفسی، ناهنجاریهای دستگاه تنفسی، بیماریهای خونی ارثی، سوء تغذیه شدید و ضعف سیستم ایمنی در کودکان مبتلا به کرونا به عنوان عوامل مستعد کننده در ابتلا به شکل شدید بیماری هستند.

در حال حاضر، هیچ شواهد بالینی در مورد انتقال مستقیم ویروس کرونا در زمان تولد، از مادران باردار مبتلا به بیماری به فرزندانشان وجود ندارد.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شمشاد چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه نوزاد پسر چهار ماهه دارم که با علایم تب و قرمزی چشم بستری شد دکتر عفونی ابتدا تشخیص عفونت ادراری و سپس سینوزیت تشخیص داد
    سپس در حین ترخیص درخواست اکو کردیم که در اکو مشخص شد درگیری عروق کرونر داره و کاوازاکی تشخیص دادن
    آی وی آی جی بعد از یک هفته به مقدار ۱۵ میلی گرم دریافت کرد و به بیمارستان تهران اعزام شد و یه دوز اینفلیکسی ماب دریافت کرد
    قبل از دریافت اینفلیکسی ماب اکو شد گفتن درگیری شدید داره
    خواستم ببینم چقدر خطرناکه و چقدر قابل بهبود هستش؟
    آیا درمان دیگری پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      درمان همین است اغلب خوب می شوند ولی خيلي مهم است که پیگیری های لازم انجام شود درمان ناقص ممکن است تا آخر عمر عوارض داشته باشد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر بهار سه شنبه ۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم ۹ماه هستن ۱۵ روز تب می کردن بعد اکو قلب انجام دادن گفت آب دور قلب جنین هست باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۸ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      فرزند شما باید تحت نظر یک فوق تخصص قلب کودکان باشد هرچند احتمال بهبود این مشکل خیلی بالاست ولی باید در طی مدتی که این مایع جذب می شود تحت نظر یک فوق تخصص قلب کودکان باشد تا دچار عارضه نشود

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    کرونا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با شرح حالی که دارید علت تپش قلب  بیماری فعلی شما ست. باید صبر کنید تا بیماری فعلی بهبود پیدا کند اگر باز هم تپش قلب داشتید نیاز به بررسی قلبی دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      تپش قلب و تب در کودکان 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم

  • تصویر کاربر کیمیا جمعه ۳۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    سلام من با آی وی اف باردار شدم هفته هفتم بارداری هستم ولی سونو شش هفته گزارش داده فتال پل وقلب دیده نشدن ممکن بعد تشکیل بشه یا نه ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۳۱ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.بجز صبر کردن و تکرار سونو نمی شود کاری کرد . 

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر اسماعیلی پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    ببخشید آب دور قلب در کودکان زیاد بشه خطرناک هست؟؟ من امروز دختر هشت ساله ام رو با علایم تنگی نفس بردم اکو وگفتن آب دور قلبش کمی زیاد شده ودوماه باید آسپرین بخوره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من در کودکی عمل جراحی قلب انجام دادم میخواستم بدونم عمل جراحی قلب لازم بود یانه روش دیگری نبود تواکوی اون زمان نوشتهsmallvsdوmildpsوجواب آنژیو را هم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      حتما لازم بوده 

  • تصویر کاربر ماهان جمعه ۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام. پسر ۹ ساله ای دارم که نفس تنگی داشته بخصوص موقع دراز کشیدن. اکو گرفتم میگن دریچه میترال بسته نمی شه ایا درمان دارد؟ دارو فولیک اسید و ویتامین ب توصیه کردند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشی خطرناک نیست ولی نیاز به پیگیری دارد.

  • تصویر کاربر یک دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 946 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید پسر من با سوراخ قلب متولد شده و پزشک ایشان گفتند که تا یکسال و نیمی کودک بسته می‌شود الان نه ماهه هست و هنوز ختنه نشده است فشار به ریه هم نداشت میشه لطفا بفرمائید که میتونیم ختنه اش کنیم مشکلی براش پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

    2. تصویر کاربر یک پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام خسته نباشید دوتا اکو متفاوت هستند از دو پزشک که هر دو پزشک نظرات مختلف داشتند
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      برای ختنه مشکلی نیست

      دکتر محمدی از دوستان من هستند ایشان از بهترینهای قلب اطفال هستند و شاگرد اول کشوری در دوره خود بودند

    4. تصویر کاربر یک جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام ببخشید بازهم سوال میپرسم دکتر محمدی فرمودند که ختنه تحت بیهوشی انجام بدیم در بیمارستان ولی پدر فرزندم با بیهوش کردن بچه مخالف هستند من خواستم ازتون بپرسم که نظر شماهم همینطوره یعنی ختنه با بیهوشی انجام بدیم؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      چون من مریض را ندیده ام نظری ندارم 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر Zahra پنجشنبه ۲۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام جناب دكتر بنده دوقلو باردارم ناهمسان هستن هر دو دختر
    غربالگري اول عالي بود هم سونو هم آزمايش
    غربالگري دوم سونو رفتم گفتن يكي تك شريان هست
    اكو قلب هم رفتم هر دو جنين سوراخ دارن يك عدد به اندازه ٢ و ٢/٥ يكي بطن اون يكي دهليز
    نظرتونو لطف كنيد ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و احترام 

      لطفا گزارش رو ارسال بفرمایید تا نظرم رو عرض کنم 

    2. تصویر کاربر Zahra پنجشنبه ۲۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام و احترام جناب دكتر من از اينجا نميتونم عكس اكو قلب و ارسال كنم از اينستا ارسال كردم
      خواهش ميكنم كمكمون كنيد خيلي نگرانيم
      ازتون ممنونم 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      در اینستا کامل پاسخ داده شد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حدیث سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر دخترم رو بردم دکتر قلب اکو گرفت میگه باید عمل بشه چون صدای اضافی شنیده میشه وگوشت اضافی دور قلبشه وآب دارم دیونه میشم آقای دکتر دخترم هیچ مشکلی نداره در فعالیتهاش اگه لازمه تا اکو هم بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      درصورت عدم درمان خطرناک است حتی اگر درحال حاضر بدون علامت باشد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر