برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

بعضی از مادران با نگرانی به ما مراجعه می کنند و دلیل آن تشخیص سوراخ قلب جنین در فرزندشان می باشد. شاید لازم است بدانید سوراخ قلب جنین خفیف در بسیاری از موارد خود به خود بسته می شود. اما مواردی هم هست که نیاز به تشخیص دقیق تر و مراقبت های پزشکی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

سوراخ قلب جنین ( VSD ) در دوران جنینی

ممکن است پدر و مادر از شنیدن اینکه فرزندشان دارای مشکل قلبی مادرزادی است دچار وحشت و دلشوره شوند؛ ولی دانستن اینکه بعضی از این مشکلات خیلی خطرناک نیستند و اینکه حتی بعضی از این نقایص طی بارداری یا مدتی بعد از تولد خود به خود خوب می شوند می تواند به خانواده ها کمک کند تا در طی بارداری نگرانی کمتری داشته باشند. 

نقص دیواره بین بطنی یا همان سوراخ قلب جنین از جمله مشکلات قلبی مادرزادی است که در سایز های کوچک اغلب قبل از تولد یا مدت کوتاهی بعد از تولد خود به خود خوب می شود و در سایز های بزرگتر هم اغلب با درمان هایی نظیر آنژیوگرافی یا جراحی کاملا قابل درمان هستند و کودک می تواند در نهایت زندگی طبیعی داشته باشد.

مطلب مرتبط سوراخ قلب کودکان چقدر خطرناک است؟

سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین چیست؟

قلب از چهار حفره تشکیل شده است که دو حفره در بالا به نام دهلیز و دو حفره در پایین به نام بطن وجود دارد. بطن ها محفظه های پمپاژ قلب هستند. پزشکان از سوراخ بین دو بطن به عنوان نقص سپتوم بطنی (VSD) یاد می کنند (کلمه “سپتوم” به دیواره بین دو بطن قلب اشاره دارد.).

نقص دیواره بین بطنی (VSD) یا به اصطلاح مردم سوراخ قلب، یکی از رایج ترین نقایص مادرزادی قلب است. در این بیماری، سوراخی در دیواره بین دو محفظه تحتانی قلب (بطن راست و چپ) وجود دارد. 

این سوراخ منجر به افزایش جریان خون بطرف ریه ها می شود. همچنین این سوراخ هنگام پمپاژ قلب باعث می شود مقدار از خون در هر دو جهت دیواره بین بطنی عبور کند. این بدان معناست که خون غنی از اکسیژن و خون کم اکسیژن، بر خلاف حالت نرمال با هم مخلوط شوند و از قلب به بدن و ریه ها می روند.

برخلاف سایر اشکال شدید تر نقایص مادرزادی قلب، نقص دیواره بین بطنی همیشه قبل از تولد قابل تشخیص نیست؛ به خصوص اگر سوراخ کوچک باشد.

اگر پزشک شما پس از بررسی سونوگرافی معمول شما، به ناهنجاری قلب جنین مشکوک باشد. ممکن است اکوی قلب جنین توسط متخصص اکوی قلب جنین را از شما درخواست نماید. 

این آزمایش ایمن و غیرتهاجمی است و ساختار قلب کودک شما و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد و به ما کمک می کند تشخیص دهیم نقص دیواره بین بطنی (VSD) وجود دارد یا خیر. به عبارتی سوراخ قلب جنین در اکوی قلب در اکثر موارد نمایان می شود.

همچنین گزینه های احتمالی درمان پس از زایمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و پزشک قلب جنین در صورت لزوم کودک شما را برای بقیه دوران بارداری از نزدیک تحت نظر قرار خواهد داد.

ایا سوراخ قلب جنین خوب میشود؟

اکثر نقایص دیواره بین بطنی کوچک طی ماهها و سالها به خودی خود بسته می شوند. برای نقایص دیواره بین بطنی  بزرگتر، جراحی قلب باز یا آنژیوگرافی برای بستن سوراخ هنگامی انجام می شود. البته این برای زمانی است که داروها برای کنترل علائم کافی نباشند. 

راه های درمان سوراخ قلب کودک

در سوراخ های بزرگ در اوایل نوزادی، ممکن است. کودک شما به دارو و تغذیه اضافی (کالری بالا) برای کمک به مدیریت علائم تنفسی و بهبود افزایش وزن نیاز داشته باشد.

همانطور که گفته شد ممکن است در بعضی از مواقع به جراحی و استفاده از دارو ها نیاز باشد. این موارد ممکن است در شش ماه اول بعد از تولد جنین باشد. پس از جراحی، نوزادان مبتلا به سوراخ قلب نیاز به ویزیت پیگیری منظم توسط فوق تخصص قلب کودکان دارند. اما معمولاً در نهایت زندگی سالم و طبیعی دارند.

نقطه اکوزن در جنین

درمان سوراخ قلب جنین خفیف

در ادامه توضیحاتی در مورد نقص سپتوم بطنی کوچک در حین انجام سونوگرافی قبل از تولد و تاثیر آن بر کودک ارائه شده است. در اغلب موارد هنگامی که در کلینیک قلب اطفال، اکو قبل از تولد انجام می دهیم؛ ممکن است در نهایت، نتیجه کار را اینگونه بیان کنیم که ساختار قلب کودک شما طبیعی است. اما یک سوراخ قلب جنین با ابعاد کوچک بین دو بطن وجود دارد.

این مورد برای بارداری بانوان چه معنایی دارد؟

برنامه بارداری شما با متخصصین مامایی و تیم زنان و زایمان نیازی به تغییر ندارد. سوراخ قلب کوچکی از این دست، اغلب بدون درمان بسته می شوند و ممکن است با تولد کودک شما بسته شوند. یک نقص دیواره بین بطنی کوچک اغلب مشکلی برای کودک شما در رحم یا هنگام زایمان بوجود نمی آورد.

بعد از تولد چه اتفاقی می افتد؟

ما انتظار داریم کودک شما بعد از تولد خوب شود و علائم نگران کننده ای نداشته باشد. اگر هنوز این سوراخ کوچک باز باشد. هنگامی که قلب کودک با گوشی معاینه بررسی می شود، با عبور جریان خون از سوراخ قلب صدایی به عنوان سوفل شنیده می شود. که هرچه این سوراخ کوچکتر باشد صدای سوفل شدید تر است.

پس از تولد کودک، ما به شما توصیه می کنیم. که توسط یک پزشک فوق تخصص قلب کودکان بررسی شود. ما همچنین توصیه می کنیم که کودک شما در چند هفته اول زندگی خود اکوی قلب کودکان انجام دهد. 

ممکن است برای اطمینان از بسته شدن نقص دیواره بین بطنی با توجه به نیاز، پزشک معالج توصیه کند که با فواصل زمانی مشخص کودک ویزیت و اکو قلب اطفال شود. در اغلب موارد اقدامات بعد از تولد پیگیری سرپایی بدون تجویز دارو است تا زمانی که این سوراخ کوچک بسته شود.

تاثیر سوراخ قلب جنین بر زایمان

بیشتر نوزادان مبتلا به نقص دیواره بین بطنی (VSD) می توانند به صورت طبیعی بدون نیاز به سزارین به دنیا بیایند؛ مگر اینکه توسط متخصص زنان و زایمان شما با علل دیگر نیاز به سزارین باشد که باز هم منعی از نظر قلبی برای سزارین نیست.

بطور کلی اغلب بلافاصله پس از تولد هیچ علامتی وجود ندارد. در طی یکی دو ماه اول زندگی، کودکی با نقص دیواره بین بطنی (VSD) بزرگ ممکن است؛علائمی مانند مشکل تغذیه، خواب آلودگی بیش از حد، تنفس سریع و افزایش وزن ضعیف را داشته باشد. 

هرچه سوراخ بزرگتر باشد علائم بیشتری در کودک دیده می شود. نوزاد با نقص دیواره بین بطنی کوچک ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیوا شنبه ۲ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من هفته ۱۹بارداری هستم و در نتیجه اکو قلب بچم مشخص شد که ۱سوراخ در بین بطن داره به قطر ۱.۲۶میلی متر و نتیجه سونوگرافی آنومالی هم یک مقدار ورم تو کلیه ها تشخیص دادن که گفتن تو جنین های پسر طبیعیه
    میخواستم بدونم این دو مشکل ممکنه برای بچم ایجاد خطر کنه یا خیر و اینکه این دو مشکل میتونه با سندروم داون مرتبط باشه
    در ضمن من و همسرم هیچ مشکل ژنتیکی تو کل خاندانمون اعم از سندروم داون و مشکلات قلبی و .... نداریم
    باتشکر از شما ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی ) 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

       

  • تصویر کاربر آرزو چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من هفته 35بارداری هستم تا سونو انومالی18هفته نرمال بود حتی من برای احتیاط از پزشکان خواستم اکو قلب کنه اما گفت لازم نیست. هر وقت هم چکاپ میرفتم ضربان قلب نرمال بود. الان هفته 32 و هفته 34 که واسه چکاپ رفتم ضربان قلب بالا بود نوار قلب هم گرفتند و گفتند نوار قلبش اوکی هست
    اما چون دو دفعه پشت سر هم این اتفاق افتاده نمی‌دونم الان چه اقدامی باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم بالاتر از ۱۸۰ در دقیقه باشد نیاز به اکوی قلب جنین و مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    من 27هفته بارداری هستم. ممنون میشم جواب اکو را ببینید و نظرتون رو بفرمایید از وقتی که می‌گذارید واقعا ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش نوشتاری اکوی چنین را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم از روی عکس نمی شود تشخیص داد 

  • تصویر کاربر موسوی پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    دوعدد فوکوس اکوژن در بطن چپ قلب جنین بزرگترین ۱.۷ mm به دیدم در دیده شده سونو انتی و ان بی نرمال بوده ضربان قلب جنین منظم و تعداد آن ۱۵۰ در دقیقه بوده آزمایش ۱۳ هفتگی هم نرمال و بدون ریسک هست می تونید کمکم کنید و منو بابت این مشکلی که در بطن چپ هست راهنمایی کنید خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.نیاز به کار بیشتر ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر ارمیتا چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم ۱۰ ماه داره ، ۶ ماه پیش دخترم رو اکو کردن سوراخ قلبش ۷ونیم بود ولی الان شده ۴ ،،بنظر شما جای نگرانی وجود داره ،دوباره بزرگ نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر سلام پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید آقای دکتر
    خیلی ممنون بابت پاسخگویی و راهنمایی عالی شما واقعا متشکرم ان شاالله که همیشه موفق و پیروز باشید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      متشکرم

  • تصویر کاربر راضیه پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تو ۱۸ هفته ام اکوی قلب جنین انجام دادم دکتر گفت یه سوراخ ریز و یه گوشت خیلی ریز اضافه جنین دارد که با رشد بچه برطرف میشه دکتر گفت نگران نباشید برطرف میشه میتونین ۳هفته دیگه دوباره سونو انجام بدین میتونین اصلا پیگیرش هم نباشین به نظر شما چکار کنم خیلی میترسم چون آی یو اف انجام دادم که باردار شدم خواهش میکنم زود جواب بدین ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

       

  • تصویر کاربر راضیه پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تو ۱۸ هفته ام اکوی قلب جنین انجام دادم دکتر گفت یه سوراخ ریز و یه گوشت خیلی ریز اضافه جنین دارد که با رشد بچه برطرف میشه دکتر گفت نگران نباشید برطرف میشه میتونین ۳هفته دیگه دوباره سونو انجام بدین میتونین اصلا پیگیرش هم نباشین به نظر شما چکار کنم خیلی میترسم چون آی یو اف انجام دادم که باردار شدم خواهش میکنم زود جواب بدین ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید آقای دکتر
    پسر من در نوزادی اکو شد که معلوم شد قلبش سوراخه بین دهلیزی داره اول سایزش ۱٫۸ میلی بود تو شش ماهگی سوراخ قلبش شد۱٫۵میلی .یک سال و پنج ماهگی که رفتم اکو اندازه سوراخ را زده ۳میلی،سوراخ بزرگ تر شده .دکترش گفتند چون کودک بزرگ شده این عدد هم بیشتر شده و جای نگرانی نیست نظر شما چیه اگه میشه لطفاً من را راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود تا دو سالگی زیاد است. جنین اگر بسته هم نشود سایز زیر 10 میلی متر نياز به اقدامی ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر میترا چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام یه حفره تو قلب جنین پیدا شده به نظرتون از بین میره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفا گزارش اکو فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر