برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین

اکوی قلب جنین چگونه انجام میشود؟

بانوان باردار زیادی در بخش سوالات از ما میپرسند که اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود و آیا این آزمایش خطری برای مادر و فرزند دارد؟ اکوی قلب جنین هیچ خطری برای فرزند و مادر ندارد و روش انجام آن نیز ساده است و نیازی به مراقبت های خاصی ندارد.

روش های انجام اکوی قلب جنین

اکوی قلب جنین توسط یک فوق تخصص قلب کودکان انجام می شود و تصاویر توسط همان فوق تخصص قلب کودکان که در بیماری قلبی مادرزادی جنین تخصص دارد، تفسیر می شود. ارزیابی محدودی از قلب جنین در طول اسکن منظم زنان و زایمان امکان پذیر است و برای زنان در معرض خطر پایین مناسب است. با این حال، زنانی که دارای یکی از عوامل خطر بالا برای بیماری قلبی مادرزادی را دارند، باید یک اکوکاردیوگرام دقیق جنین را توسط فوق تخصص قلب کودکان، انجام دهند.

دو روش برای انجام اکوکاردیوگرام جنین وجود دارد:

1- سونوگرافی شکم

این روش رایج ترین شکل سونوگرافی برای ارزیابی قلب نوزاد است. روی شکم مادر ژل زده می شود، پروب سونوگرافی به آرامی روی شکم مادر قرار می گیرد و تصویر برداری انجام می شود. این آزمایش دردناک نیست و هیچ آسیبی برای نوزاد ایجاد نمی کند. این تست بسته به پیچیدگی قلب نوزاد به طور متوسط 30 تا 120 دقیقه طول می کشد.

2- سونوگرافی واژینال

این سونوگرافی معمولا در اوایل بارداری استفاده می شود. یک مبدل سونوگرافی کوچک به داخل واژن وارد می شود و در پشت واژن قرار می گیرد. سپس می توان از قلب نوزاد تصویر برداری انجام داد.

روش های انجام اکوی قلب جنین

تفسیر جواب اکوی قلب جنین

پاسخ هایی که در دسترس هستند به تنظیمات اکوی قلب جنین، سن حاملگی جنین، تشخیص ها و کیفیت تصاویر بستگی دارد. اگر آزمایش توسط متخصص قلب و عروق کودکان انجام شود، متخصص قلب اطفال به محض اتمام تست با شما ملاقات می کند و توضیحات مفصلی را در مورد نتایج به شما ارائه می دهد. اگر اکوی اولیه شما توسط پریناتولوژیست انجام شود و نقص قلبی پیدا شود، برای تشخیص و مشاوره دقیق تر به متخصص قلب کودکان ارجاع داده می شوید.

اگر جواب اکوی قلب فرزندتان طبیعی باشد.

اگر آزمایش طبیعی باشد، ممکن است مرخص شوید یا از شما خواسته شود که یک آزمایش مجدد را قبل یا بعد از تولد انجام دهید، البته این موضوع بسته به دلیلی که آزمایش در وهله اول انجام شده است؛ می باشد. برخی از مشکلات مانند لوپوس مادر نیاز به چندین آزمایش دارد، حتی اگر اولین مورد طبیعی باشد. 

همچنین ممکن است ساختاری وجود داشته باشد که آنطور که پزشک می‌خواهد دیده نمی‌شود و ممکن است از شما خواسته شود که تست را مجددا تکرار کنید؛ حتی اگر ظن مشکل کم باشد. حتی در مورد یک آزمایش کاملاً طبیعی و با کیفیت بالا، به شما توصیه می شود که نمی توان همه مشکلات قلبی را رد کرد. 

این به این دلیل است که گردش خون در جنین با بعد از تولد آن متفاوت است. علاوه بر این، سوراخ های بسیار کوچک بین حفره های پایینی قلب به سختی قابل مشاهده هستند. با این حال، با توجه به گردش خون طبیعی جنین، پزشک شما می تواند خبرهای خوب نسبتاً قطعی را در مورد اکوی طبیعی جنین ارائه دهد.

اکوی قلب جنین را می توان با اطمینان در هر زمانی پس از هفته 17-18 بارداری انجام داد. با این حال، فناوری جدیدتر از جمله مبدل‌های اندوواژینال می‌تواند تصاویری از قلب را در 12 هفته به دست آورد. اگر اکو قبل از 18 هفته انجام شود؛ از شما خواسته می‌شود که برای دریافت تصاویر قطعی‌تر مراجعه کنید تا یافته‌های آزمایش اولیه تایید شود. در برخی موارد 18 هفته هم هنوز خیلی زود است.

اکوی قلب جنین

اگر جواب اکوی قلب فرزندتان طبیعی نباشد.

هنگامی که نقص قلبی پیدا شد، فوق تخصص قلب کودکان به محض تکمیل مطالعه، تشخیص و پیامدهای آن را با جزئیات توضیح می دهد. در بیشتر موارد، پزشک ممکن است پس از اتمام آزمایش اولیه توسط سونوگرافی، عکس های اضافی بگیرد. فوق تخصص قلب اطفال احتمالاً تصاویری را برای توضیح اهمیت نقص قلبی ارائه و ترسیم خواهد کرد، از جمله اینکه آیا این نقص روی جنین قبل از تولد تأثیر می گذارد یا نه، نیاز به انتقال فوری پس از تولد دارد واینکه نیاز به جراحی قلب پس از تولد دارد. 

تقریباً در همه موارد از شما خواسته می شود که برای پیگیری اکوکاردیوگرام جنین مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در حین آماده شدن برای زایمان به دست آورید. فوق تخصص قلب اطفال تا حد امکان به شما اطلاعات می دهد و همچنین به شما اطلاع می دهد که چه سوالاتی هنوز باقی مانده است. 

ویزیت های آینده شما ممکن است شامل ملاقات با جراح قلب یا متخصص قلب مداخله ای برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی قلب یا سایر روش های بعد از تولد باشد.

تشخیص نقص قلبی پیامدهای قابل توجهی برای سلامت کلی جنین دارد. برخی از نقایص قلبی ممکن است به طور قابل توجهی خطر مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون یا سندرم دی جورج را افزایش دهند. یافتن تومورهای خوش خیم در قلب، تشخیص توبروس اسکلروزیس، یک سندرم ژنتیکی که پیامدهای قابل توجهی برای رشد غیرطبیعی مغز دارد را بسیار محتمل تر می کند. 

این مسائل ممکن است پیامدهای مهمی بر کودک داشته باشد و نقش مهمی در کمک به تصمیم گیری در مورد بارداری مادر داشته باشد. متخصص قلب شما اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا لازم است در مورد این مسائل دیگر نگران باشید یا نه به شما ارائه می دهد. با این حال، هنگامی که نگرانی قابل توجه باشد؛ به سایر اعضای تیم مراقبتی که از نزدیک با فوق تخصص قلب کودکان کار می کنند. ارجاع داده می شوید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط: تفسیر جواب اکوی قلب جنین

تفسیر جواب اکوی قلب جنین

اکوی قلب جنین در چه مواردی لازم است؟

همه زنان باردار نیازی به اکوکاردیوگرام جنین ندارند. برای اکثر زنان، یک سونوگرافی اولیه رشد هر چهار حفره قلب نوزادشان را نشان می دهد.

در صورتی که آزمایشات قبلی قطعی نبودند یا اگر ضربان قلب غیرطبیعی در جنین تشخیص داده شد؛ پزشک متخصص زنان ممکن است توصیه کند که اکوی قلب جنین  را انجام دهید.

موارد دیگری هم وجود دارد که شما به اکوی قلب جنین احتیاج پیدا می کنید، این موارد عبارتند از:

اکو قلب جنین باید توسط یک فوق تخصص قلب اکوی قلب جنین انجام شود تا نتایج آن را بررسی کند.

متخصص اکوی قلب جنین

مراقبت از کودک با وجود بیماری قلبی

نوزاد شما پس از تولد تحت نظر یک فوق تخصص قلب کودکان (پزشک متخصص قلب) خواهد بود. این شخص ممکن است دکتری باشد که در دوران بارداری شما را معاینه کرده و یا پزشک دیگری باشد که در درمان نوزادان و کودکانی که با مشکلات قلبی متولد می شوند تخصص دارد. 

نیازها و درمان هر نوزاد متفاوت خواهد بود. ممکن است کودک شما به نظرات سایر متخصص های دیگر مانند متخصصین تغذیه، گفتاردرمانی و فیزیوتراپ نیاز داشته باشد.

منابع:

https://www.heart.org/en/health-topics/congenital-heart-defects/symptoms–diagnosis-of-congenital-heart-defects/fetal-echocardiogram-test

https://www.healthline.com/health/fetal-echocardiography#preparation

دکتر سعید بیطرفان متخصص اکوی قلب جنین در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام، لطفا اکوی جنین ببینید آیا مشکلی دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در این گزارش مشکلی مشاهده نشده 

  • تصویر کاربر Zghavami309 شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام . دختر دو سال و نیم دارم که در نوزادی asd کوچک داشته و در آخرین مراجعه به اکو در زمان شش ماهگی گفته شد سوراخ بسیار کوچک شده و بسته خواهد شد .
    اما بعد از آن اکو دیگری انجام نشده. چند روز دیگر دخترم عمل فتق اینگوینال دارد . آیا ممکن است asd اگر بسته نشده باشد مشکل ایجاد کند ؟ آیا نیاز است قبل از عمل اکو قلب انجام شود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      نیاز است فرزندتان قبل از عمل مجدد اکوی قلب شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سوال فرزند من دو ساله ست و سوراخی تو قلبش هست که بسته نشده چند سالگی باید برا بستن و عمل اقدام کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر سهیلا چهارشنبه ۲۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید شما کدام بیمارستان ویزیت انجام می‌دهید و اینکه چند شنبه ها هستین آیا بیمارستان آرش هم ویزیت انجام میدین ممنون میشم اگر جواب بدین چون واقعا هزینه مطب و ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

       

      بله روزهای شنبه و دوشنبه صبح بیمارستان آرش هستم قبل از آمدن وقت بگیرید

  • تصویر کاربر سهیلا دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید بیمارستان آرش هم ویزیت انجام می‌دهید و چند شنبه ها اونجا هستین چون هزینه مطب و ندارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      روزهای شنبه و دوشنبه آرش هستم. باید تلفنی یا در سایت بیمارستان وقت بگیرید 

  • تصویر کاربر بردیا دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    کودک ۱ساله دارای vsd بافشار ریه ۵۸ باید تحت عملدباز قرار بگیرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر روژیا چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.جناب آقای دکتر،PFOباسایز۷/۳درهفته۲۴خیلی بزرگ است؟اندازه ی نرمال دراین هفته چقدراست؟آیابااین سایزامکان بسته شدن بعدازتولدوجودداره؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر نرگس سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام ضربان قلب دخترم ۱۲۰ هست ۳۸ هفته هستم نزدیک به ۸ هفته همین بوده دکتر گفته امکان زایمان طبیعی نیس می میره آیا چنین چیزی ممکنه شما هم احیانا بین جنین های دختر هم چین چیزی دیدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم بالاتر از ۱۸۰ در دقیقه یا کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر نرگس سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام ضربان قلب دخترم ۱۲۱ هس ۳۸ هفته هستم ۸ هفته اخیر همش افت داشته آیا امکان زایمان طبیعی هس حین زایمان ممکنه بمیره یا سی پی بشه خیلیییییی نگرانم خواهشا جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم بالاتر از ۱۸۰ یا کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر نرگس یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام در ۳۷ هفته به علت کند بودن مداوم ضربان قلب جنین در ۱۲۰ در طی ۸ هفته اخیر اکو دادم گفتن طبیعی نمیشه حین زایمان می میره و اکو هم هیچی مشکلی نداشت ضربان قلبش همش افت داره تا ۱۱۸ هم اومده امکان داره هم چین چیزی و اکو در این هفته همه ی اجزا قلب معلومه یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر