برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟

اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟

بارداری مادران یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین زمان ها برای مادران می باشد. سوالی که بسیار مادران دارند این است که اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟ در این مقاله به طور کامل در ارتباط با این موضوع صحبت شده است.

اکوی قلب جنین چیست؟

برای درک اکوکاردیوگرام جنین یا همان اکوی قلب جنین، مهم است که با آنچه که برای تشخیص استفاده می شود شروع کنید. در ایالات متحده، بیماری قلبی مادرزادی (CHD) شایع ترین نوع نقص مادرزادی است که هر سال تقریباً 1 درصد (یا حدود 40000) تولد را تحت تأثیر قرار می دهد.

شایع ترین نوع CHD، نقص دیواره بین بطنی (VSD) است. نزدیک به 25 درصد از نوزادان مبتلا به CHD یک نقص بحرانی دارند و این نوزادان معمولاً در سال اول زندگی خود به جراحی یا نوعی مداخله دیگر نیاز دارند.

اکوکاردیوگرام جنین یک آزمایش سونوگرافی است که در دوران بارداری برای ارزیابی قلب جنین انجام می شود. یک وسیله کوچک به نام پروب یا مبدل بر روی شکم مادر قرار می گیرد که امواج صوتی را با فرکانس بسیار بالایی که قابل شنیدن نیست منتشر می کند. 

امواج صوتی اولتراسونیک از طریق پوست مادر و نوزاد، به سایر بافت‌های بدن و در نهایت به طرف قلب کودک حرکت می‌کند، سپس امواج صوتی که به ساختارهای قلب برخورد می کند به طرف قلب منعکس شده و به مبدل بازمی‌گردند.  

مبدل امواج منعکس شده را تشخیص می دهد و آنها را برای تفسیر به دستگاه می فرستد و در نتیجه تصویری از قلب ایجاد می شود. این آزمایش دردناک نیست و به کودک آسیبی نمی رساند. به طور متوسط، بسته به پیچیدگی قلب جنین، حدود 20 تا 90 دقیقه طول می کشد.

سوالی که بسیاری از مادران می پرسند این است که اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟ برای پاسخ کامل به این سوال میتوانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

برخلاف سونوگرافی (اسکن آناتومی) که به طور معمول در مطب متخصص زنان و زایمان برای بررسی هر ساختار جنین انجام می شود، اکوکاردیوگرام جنین یک ارزیابی متمرکز از قلب جنین است. این به فوق تخصص قلب کودکان اجازه می دهد تا ساختار و عملکرد قلب را با جزئیات ارزیابی کند. 

این آزمایش توسط یک فوق تخصص قلب کودکان انجام شده و تفسیر می شود. اکوکاردیوگرافی جنین می‌تواند ناهنجاری‌های قلب را قبل از تولد تشخیص دهد و امکان برنامه‌ریزی مناسب قبل از زایمان و مدیریت پزشکی را پس از تولد نوزاد فراهم می‌کند.  

این امر برای نوزادانی که دچار نقص قلبی شدید هستند، مهم است تا از برنامه ریزی هماهنگ شده زایمان برای مادر و نوزاد اطمینان حاصل شود. برخی از نوزادان با نقایص شدید قلبی بلافاصله پس از تولد به داروها، جراحی ها یا اقدامات خاصی نیاز دارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه فرمایید.

مطلب مرتبط: اکوی قلب جنین

مطلب مرتبط: فوق تخصص قلب اطفال

اکوی قلب جنین چیست؟

چه کسانی باید اکوی قلب جنین را انجام دهند ؟

اکوکاردیوگرام جنین برای هر زن باردار ضروری نیست. بررسی های سونوگرافی قبل از تولد که به طور معمول توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود، می تواند اطلاعات‌ کافی در مورد اینکه آیا قلب جنین به درستی شکل گرفته است یا نه را فراهم کند. اکثر جنین ها نیازی به اکوی قلب جنین ندارند.

موارد زیر رایج ترین مواردی است که در آن اکوکاردیوگرام جنین لازم است. این موارد عبارتند از:

اکوی قلب جنین برای چه کسانی تجویز می شود؟

اکوکاردیوگرام جنین چه زمانی انجام می شود؟

اکوکاردیوگرام جنین معمولاً در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که معمولاً بین هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. در شرایط نادر، متخصصان قلب کودکان می توانند تصاویری از قلب جنین در اوایل هفته 11-13 بارداری دریافت کنند. با این حال، اگر این اسکن زودتر از موعد انجام شود، احتمالاً از مادر خواسته می‌شود تا برای تصاویر قطعی‌تر در اواخر بارداری مراجعه کند تا یافته‌های قبلی را تأیید کند.

اگر یک متخصص زنان و زایمان یک ناهنجاری ساختاری قلب را تشخیص دهد، مادر برای تشخیص دقیق و مشاوره به فوق تخصص قلب کودکان ارجاع داده می شود. پس از انجام اکوی قلب جنین، متخصص قلب اطفال یافته ها را با خانواده به طور مفصل بررسی می کند و تعیین می کند که آیا پیگیری بیشتر در دوران بارداری یا پس از زایمان ضروری است یا خیر. 

بسته به شدت نقص قلبی، مادر ممکن است یک بار یا حتی چندین بار در طول بارداری خود به فوق تخصص قلب جنین مراجعه کند. اگر اکوکاردیوگرام جنین طبیعی باشد، مادر معمولاً نوزاد پس از تولد تحت اکوی قلب اطفال قرار می گیرد.

هنگامی که یک نقص قلبی تشخیص داده شد، فوق تخصص قلب کودکان به محض اتمام اکو، تشخیص و پیامدهای آن را با جزئیات توضیح می دهد. در بسیاری از موارد، متخصص قلب ممکن است پس از اتمام بررسی اولیه، تصاویر اضافی نیز بگیرد. فوق تخصص قلب اطفال اغلب برای توضیح اهمیت نقص قلبی، از جمله اینکه آیا این نقص روی جنین قبل از تولد تأثیر می گذارد یا نه، نیاز به انتقال فوری پس از تولد به بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا قلب دارد یا خیر، برنامه درمانی می دهد. 

تفسیر اکوی قلب جنین

جراحی بعد از تولد  ویزیت های بعدی ممکن است شامل ملاقات با متخصصان دیگری مانند هماهنگ کننده مراقبت از جنین، مشاور ژنتیک، جراح قلب یا متخصص قلب مداخله ای باشد تا اطمینان حاصل شود که مادر در مرکز صحیح زایمان می کند و اطلاعات بیشتری در مورد جراحی قلب یا سایر روش هایی که ممکن است پس از تولد لازم باشد به والدین مشاوره داده می شود. 

توجه به این نکته مهم است که حتی در مورد اکوی طبیعی قلب جنین، این آزمایش دارای محدودیت‌های ذاتی است، زیرا گردش خون در جنین با پس از تولد متفاوت است. برخی از محدودیت‌ها عبارتند از: ناتوانی در رد سوراخ‌های کوچک (مانند نقایص سپتوم دهلیزی یا بطنی)، ناهنجاری وریدی ریوی (همچنین به عنوان بازگشت غیرعادی وریدی ریوی جزئی شناخته می‌شود)، ناهنجاری‌های جزئی دریچه (از جمله دریچه آئورت دو لختی)، و کوآرکتاسیون آئورت.

با وجود این محدودیت ها، مادر بارداری که جنینش مبتلا به یک بیماری پیچیده قلبی باشد، زایمان در یک بیمارستان بزرگ با دسترسی به متخصصان برای حمایت از نوزاد پس از زایمان، مانند بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) و بخش مراقبت های ویژه قلبی عروقی (CVICU) توصیه می شود.

منبع:

https://women.texaschildrens.org

کلینیک و مرکز اکوی قلب جنین و اطفال دکتر سعید بیطرفان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نلی شنبه ۲۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم علت تک بطنی بودن جنین چی میتونه باشه،من فرزند اولم هیچ مشکلی نداشت اما فرزند دومم تک بطنی و سیانوزی بود و ۳روز بعد تولد فوت کرد،آیا امکان داره فرزند بعدی من مشکل داشته باشه؟و اینکه چون تا ۱۹هفتگی مشخص نشده بود مشکل قلبی داره.ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اغلب علت خاصی پیدا نمی شود، احتمال مشکل قلبی مادرزادی در فرزند بعدی شما بیشتر از افراد عادی است و نیاز است در 18 هفتگی بارداری اکوی قلب جنین انجام شود 

  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر اکو جنین ارسال،شد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      چیزی ارسال نشده لطفاً مجدداً ارسال بفرمایید 

  • تصویر کاربر دنیا پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام ، میخواستم نظرتون رو درمورد این اکو بدونم، پسرم۱۰ ماهش هس بهتره صبر کنم یا اقدامات پزشکی صورت بگیره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ارادت 

      گزارشی ارسال نشده مجدداً ارسال بفرمایید 

  • تصویر کاربر شادی سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام دخترم ۳۶روزشه
    ۳۷هفته و ۴روز به دنیا اومد ۴روز nicu بستری بود بخاطر اب رفتن تو ریه
    یک ماهگی بردم دکتر اطفال گفتن ک صدای اضاف تو قلبش داره ببرین اکو قلب
    اکو گرفتیم گفتن ک رگ شریانی بسته نشده
    عکس اکو براتون میفرستم لطفا شرایط دخترمو بررسی کنین ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید و گزارش اکوی فرزندتان نیاز به درمان دارد و اغلب در این سن به خودبخود خوب بسته نمی شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      رگ اضافه در قلب نوزادان یا پی دی ای (PDA) 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر فریبا سه شنبه ۸ اسفند ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم درهفته ۳۶ با وزن ۲۶۰۰ به دنیا اومد از همون ابتدا متوجه مشکل قلبی پسرم شدیم این آخرین اکوی پسرم هست لطف کنید نظرتون رو بدید که برای بسته شدن خود به خودی سوراخ امیدی هست ؟ در ضمن اکو مربوط به ۱۷ ماهگی پسرم هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۸ اسفند ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود وجود دارد ولی با توجه به گزارش اکو فرزندتان مداخله درمانی لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ قلب نوزاد ASD چقدرخطر دارد؟

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دیروز سونوی انومالی داشتم و تنها مشکلی ک توی سونو بود دکترم گفت ک ی ناحیه کوچیک ۱.۹ میلی متری مشکوک ب vsd در سپتوم بین بطنی قلب جنین دیده شده ک بهتره بری اکوی قلب من از دیروز خیلی خیلی استرس دارم نوبت اکو قلب گرفتم ولی تقریبا ۱۰ روز دیگه بهم نوبت دادن میشه شما یکم توضیح بدین در این مورد؟ مشکلی برای بچه بوجود نمیاد؟ من خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش سونوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خانمی ۳۵ ساله هستم ک در هفته ی۲۳ بارداری می‌باشم ک در غربالگری ها مشکلی نداشتم اما دکترم اکوی قلب نوشته و همه چی اوکی بوده ولی در انتها نوشته ک فورامن اوال بزرگ رویت شده است ک بعد از تولد باید با asd افتراق داده شود
    پزشکم گفته مشکلی نیست اما بیست روز بعد تولد کودک مجددا چکاپ شود آیا از نظر شما ایرادی دارد اکو رو ارسال میکنم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۵ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      عکس را اشتباه ارسال فرمودید

      چیز خطرناکی نیست فقط نیاز به پیگیری دارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟ 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام لطفا نظرتون رو درباره اکوی جنین بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۵ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      عکس را اشتباه ارسال فرمودید 

  • تصویر کاربر شیرین یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من خواهرم بارداره هفته ی هشتم هست ولی صدای قلب جنین مشخص نیست میشه بگین آیا ممکنه این بچه سالم به دنیا بیاد احتمال رشد طبیعی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نوزادم نارس به دنیا اومد ۳۵ هفته ویک هفته تو دستگاه بود و ۳۴ روزگیش بردیم اکو گفتن AsD قلبش سوراخ داره خواستم ببینم چه میشه کرد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را کامل و واضح ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر