برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب اطفال

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دی (VSD) چیست؟

سوراخ قلب در کودکان یا VSD شایع‌ترین نقص مادرزادی قلبی محسوب می‌شود. این مشکل قلبی را معمولاً می‌توان درمان کرد. در این مقاله این نقص شایع قلبی را به طور کامل معرفی می‌کنم. در مقالات بعدی روش‌های درمانی آن را توضیح خواهم داد. در پایان مقاله، می‌توانید سوالات خود را از دکتر سعید بیطرفان، فوق‌تخصص قلب کودکان، بپرسید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

سوراخ قلب کودکان، وی اس دی (VSD) چیست؟

وی اس دی (VSD) به عنوان یک نقص مادرزادی قلبی در زمان تولد کودک رخ می‌دهد. در این شرایط، سوراخی در دیواره (سپتوم) قلب ایجاد می‌شود که دو حفره پایینی قلب (بطن راست و چپ) را از هم جدا می‌کند. سوراخ بین بطنی شایع‌ترین نوع نقص مادرزادی قلب به شمار می‌آید.

جریان خون طبیعی در قلب

قلب چهار حفره دارد: دو حفره فوقانی (دهلیزها) و دو حفره پایینی (بطن‌ها). خون غنی از اکسیژن از دهلیز چپ وارد بطن چپ می‌شود و سپس به تمام بدن پمپ می‌شود تا اندام‌های حیاتی از اکسیژن آن استفاده کنند. خون با اکسیژن کمتر از دهلیز راست به بطن راست می‌رود و سپس به سمت ریه‌ها جریان پیدا می‌کند. در ریه‌ها، خون اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و دی‌اکسید کربن را دفع می‌کند.

جریان خون در وی اس دی

1. نقص دیواره بین بطنی (VSD) و نقش دیواره قلب

در شرایط عادی، دیواره بین حفرات قلب خون دو بطن را از هم جدا نگه می‌دارد. اما در وی اس دی (نقص دیواره بطنی)، خون غنی از اکسیژن (خون قرمز) از بطن چپ عبور می‌کند و از طریق سوراخ غیرطبیعی وارد بطن راست می‌شود، و در آنجا با خون کم‌اکسیژن (خون آبی) مخلوط می‌شود.

2. عوارض ناشی از نقص دیواره بطنی بزرگ

نقص دیواره بین بطنی بزرگ فشار را در رگ‌های خونی ریه‌ها افزایش می‌دهد. این فشار بالا ممکن است در طولانی‌مدت سطح اکسیژن بدن را کاهش دهد. اگر فرزند شما وی اس دی بزرگی داشته باشد، پزشک ممکن است نیاز به ترمیم آن را توصیه کند. نوزادان و کودکانی که وی اس دی بزرگ دارند، معمولاً علائمی مانند تنفس سریع‌تر و سخت‌تر از حالت عادی نشان می‌دهند.

3. انواع و شدت‌های مختلف نقص دیواره بطنی (VSD)

اگر سوراخ در دیواره بطنی بسیار کوچک باشد، خون زیادی از آن عبور نمی‌کند. در این حالت، قلب و ریه‌ها نیازی به کار بیشتر ندارند و گاهی این سوراخ‌های کوچک به‌طور طبیعی بسته می‌شوند. انواع مختلف وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD) وجود دارد. نوع سوراخ قلب کودک شما به بخشی از دیواره بین بطن‌ها که درگیر شده است، بستگی دارد. اندازه دهانه سوراخ نیز می‌تواند متفاوت باشد.

چه عواملی باعث سوراخ شدن قلب کودکان یا  ایجاد وی اس دی VSD  می شود؟

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دسVSD ممکن است در بعضی از خانواده ها بیشتر رخ دهد. این به دلیل مشکلات ژنی است. ولی بیشتر اوقات ، پزشکان علت وی اس(VSD)  را نمی دانند.

علائم سوراخ قلب کودکان ، وی اس دس VSD  چیست؟

سوراخ قلب کودک شما ممکن است از بدو تولد علامت داشته باشد. یا ممکن است کودک شما تا سنین بالاتر علائمی نداشته باشد. اندازه دهانه سوراخ بر شدت علائم کودک شما تأثیر می گذارد. سنی که کودک شما برای اولین بار علائم دار می شود  نیز همین طور است. اگر نقص کوچک باشد ، تنها علامت ممکن است سوفل قلبی باشد که پزشک فرزند شما با گوشی معاینه می شنود.در وی اس دی (VSD)  با دهانه بزرگتر ، قلب و ریه ها باید بیشتر کار کنند.

وقتی قلب و ریه بیشتر کار می توانند سبب علائمی مانند علائم زیر می شود:

  • خستگی
  • تنفس سریع
  • مشکل تنفس
  • پوست رنگ پریده
  • ضربان قلب سریع
  • کبد بزرگ شده
  • تغذیه ضعیف یا خسته کننده هنگام تغذیه
  • وزنگیری ضعیف

وی اس دی

علائم در هر کودک می تواند کمی متفاوت باشد. همچنین علائم وی اس دی (VSD)  ممکن است شبیه علائم سایر بیماری ها باشد.

چگونه سوراخ قلب کودکان تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سوراخ قلب فرزندتان ، پزشک کودک شما ممکن است هنگام گوش دادن با گوشی معاینه به صدای قلب فرزند شما صدای غیر طبیعی (سوفل قلب را متوجه شود. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک فرزندتان ممکن است کودک شما را به پزشک فوق تخصص قلب کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع دهد.

فوق تخصص قلب کودکان  فرزند شما را معاینه و بررسی قلبی کامل می کند. او به صدای قلب و ریه های فرزند شما گوش خواهد داد. جزئیات مربوط به سوفل همچنین به پزشک قلب در تشخیص کمک می کند.

پزشک قلب کودک شما ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص انجام دهد. آزمایشاتی که کودک شما انجام می دهد به سن و شرایط و ترجیحات پزشک بستگی دارد.

معاینه کودکان و نوزادان
صدای اضافی قلب نوزاد شایعترین علامت وی اس دی ست.

نوار قلب ECG

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. همچنین ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) و فشار و بزرگی عضلات قلب را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی

دستگاه اکو از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های قلب استفاده می کند. این آزمایش می تواند سایز سوراخ و شدت عبور جریان خون از دهانه سوراخ قلبی را نشان دهد. از اکو برای تشخیص وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)   استفاده می شود.جالب است بدانید .با  اکو حتی در دوران جنیتی هم می توان وی اس دی را تشخیص داد .پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

عکس سینه در VSD

عکس رادیوگرافی قفسه سینه در وی اس دی

عکس رادیوگرافی قفسه سینه ، قلب و ریه ها را نشان می دهد. با استفاده از عکس رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است قلب بزرگ شده مشخص شود. این به این دلیل است که بطن چپ بیش از حد طبیعی خون دریافت می کند. همچنین ممکن است در ریه ها به دلیل جریان خون اضافی تغییراتی ایجاد شود.

پیشنهاد می کنم روش های درمان وی اس دی وهمچنین چگونگی زندگی با وی اس دی را در مقاله زیر در همین سایت  مشاهده فرمایید.

این مقالات را نیز حتما مطالعه بفرمایید. :

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

سوراخ قلب نوزاد تا چه سنی بسته می‌شود؟

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر
Skip to content