برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
درمان سوراخ قلب

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD  بعنوان شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان و کودکان یکی از مباحث مهم قلب اطفال است و دانستن آن برای خانواده های مبتلا به این بیماری قلبی شایع سبب کاهش استرس می شود. زیرا در اغلب موارد وی اس دی درمان کامل دارد و نوزاد درمان شده در طول زندگی مشکلی نخواهد داشت.جهت آشنایی با تعریف و تشخیص وی اس دی به مقاله زیر مراجعه فرمایید

سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD) چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم ، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت بیماری نیز بستکی دارد.

یک وی اس دی(VSD)    کوچک ممکن است با رشد کودک خود به خود بسته شود. برخی از نقص های دیواره بطنی (VSD)  کوچک به خودی خود بسته نمی شوند ، اما باز هم نیازی به درمان ندارند.  وی اس دی های (VSD)   بزرگ اغلب باید با جراحی یا از طریق آنژیوگرافی  بسته شوند. به محض تشخیص وی اس دی(VSD)    در کودک ، پزشک قلب وی به طور منظم نقص را بررسی می کند تا ببیند آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر

وی اس دی

درمان دارویی سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD)

در برخی از کودکان با وی اس دی (VSD) برای کمک به کار بهتر قلب  ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند. جالب است بدانید هیچ یک از درمانهای دارویی در  ود اس دی سبب بسته شدن سوراخ قلب نمی شوند. بلکه از عواض احتمالی این سوراخ جلوگیری می کند. کودکان بدون علائم ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند.

تغذیه ی خوب جزئی از درمان

در سوراخ قلب اطفال  بزرگ ممکن است هنگام تغذیه کودکان خسته شوند. ممکن است نتواند به اندازه کافی غذا بخورند تا وزن گیری مناسبی پیدا کنند. آنها ممکن است نیاز داشته باشنددر تغذیه کمک داده شوند:

تغذیه کمکی با کالری بالا

گاهی نیاز است فرزند شما شیر خشک یا شیر مادر با کالری بالا دریافت کنند. ممکن است کودک شما به مکمل های غذایی اضافه شده به شیر خشک یا شیر مادر نیاز داشته باشد. این باعث افزایش مقدار کالری در هر اونس می شود.

تغذیه با لوله معده

کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه از طریق یک لوله کوچک و قابل انعطاف داشته باشد. این لوله از طریق بینی ، وارد مری و داخل معده می شود. کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه با شیشه شیر ویا تغذیه لوله ای داشته باشد. نوزادانی که می توانند بخشی از بطری های خود را بنوشند ممکن است بقیه را از طریق تغذیه لوله ای  بخورند. نوزادانی که از تغذیه با بطری خسته شده اند ممکن است تمام یا بخش از تغذیه خود را از طریق لوله تغذیه دریافت کنند.

تغذیه در سوراخ قلب اطفال

عمل جراحی در سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

هدف از جراحی بستن وی اس دی یا سوراخ قلب (VSD)  پیشگیری  از آسیب دیدن ریه ها است. جراحی همچنین به نوزادانی که در تغذیه مشکل دارند کمک می کند تا مقدار طبیعی وزن اضافه کنند. پزشک قلب کودک شما تصمیم می گیرد که چه زمانی کودک شما باید عمل جراحی انجام دهد. این براساس نتایج اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلبی است. در جراحی ، پزشک کودک شما نقص دیواره بطنی (VSD)  را با بخیه یا یک وصله مخصوص می بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک قلب فرزند خود بخواهید توضیح دهد.

درمان سوراخ قلب اطفال با آنژیوگرافی  یا کاتتریزاسیون

درمان سوراخ قلب فرزند شما ممکن است توسط کاتتریزاسیون یا همان آنژیوگرافی قلبی انجام  شود. در این آزمایش از ابزاری برای بستن ود اس دی  همراه با کاتتر(لوله های پلاستیکی مخصوص انعطاف پذیز و نازک) استفاده می شود. پزشک کاتتر را از طریق رگهای خونی به قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در قلب قرار گرفت ، پزشک سوراخ را با وسیله مخصوص بستن دیواره می بندد. فقط برخی از انواع وی اس دی (VSD)  ممکن است با این روش بسته شوند. این روش باید در مراکزی انجام شود که پرسنلی با تجربه در زمینه بستن وی اس دی (VSD) با آنژیوگرافی داشته باشد دارند.

VSD وی اس دی
وی اس دی

عوارض احتمالی سوراخ قلب اطفال چیست؟

عوارض VSD درمان نشده عبارتند از:

  • مشکلات ریه
  • نارسایی قلبی
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • مشکلات دریچه قلب
  • رشد و تکامل ضعیف

زندگی با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  

سوراخ های قلبی (VSD)  کوچک

کودکان با وی اس دی (VSD)  کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. این کودکان ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند. آنها اغلب فقط توسط پزشکان قلبشان پیگیری و بررسی می شوند. اگر نقصی باشدکه خودبخود خوب شود ، اغلب  تا سن 2 سالگی اتفاق می افتد. اما برخی از سوراخ ها تا 4 سالگی بسته می شوند. این کودکان معمولاً رشد و نمو طبیعی می کنند. آنها همچنین هیچ محدودیتی در فعالیت ندارند و زندگی سالم و عادی دارند.

سوراخ های قلبی (VSD)  متوسط تا بزرگ

اگر وی اس دی (VSD) متوسط تا بزرگ باشد ، پزشک قلب کودک شما او را در فواصل کمتری تحت نظر می گیرد. پزشک تصمیم می گیرد که چه موقع و چگونه وی اس دی (VSD)  فرزند شما بسته شود. قبل از جراحی ، کودک شما ممکن است به دارو و تغذیه ویژه نیاز داشته باشد. پزشک و پرستاران قلب کودک شما اطلاعات و پشتیبانی را به شما می دهند تا بتوانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید. کودکانی که نیاز به جراحی دارند برای جراحی در بیمارستان بستری می شوند.

بعد از عمل جراحی سوراخ قلب اطفال

سیر طبیعی بعد از عملVSD

کودکانی که قبل از جراحی در خوردن غذا مشکل دارند ، اغلب بهبود آنها دقیقاً بعد از جراحی اتفاق می افتد. آنها شروع به خوردن بهترمی کنند  و افزایش وزن سریعتر پیدا می کنند.

پس از جراحی ، کودکان بزرگتر اغلب می توانند بدون خستگی نسبت به قبل عمل کاملا فعال باشند. در عرض چند هفته ، کودک شما باید کاملا بهبود یابد. او باید بتواند فعالیتهای عادی انجام دهد. پزشک قلب و پرستاران کودک شما در مورد نحوه مراقبت از کودک بعد از عمل  شما را  راهنمایی خواهند کرد.

بیشتر کودکانی که برای وی اس دی (VSD) جراحی می شوند زندگی سالم و طبیعی دارند. سطح فعالیت ، اشتها و رشد آنها اغلب به حالت طبیعی برمی گردد.

مراقبت های بعد از عمل VSD

پزشک قلب کودک شما ممکن است به او آنتی بیوتیک بدهد تا پس از ترک بیمارستان از عفونت جلوگیری کند.

در مورد سیر مراقبتهای بعد از عمل  فرزندتان ازپزشک قلب و پرستاران  کودک خود سوال  کنید. وقتی این شرایط زود تشخیص داده شود ، نتیجه آن اغلب عالی است. اگر عوارض بعد از جراحی رخ دهد یا وی اس دی (VSD) برطرف نشود ، ممکن است چشم انداز خوبی پیش رو نباشد. و خطر عوارض ناشی از وی اس دی (VSD) ادامه داشته باشد. كودكانی كه در معرض این مشكلات هستند ، باید در مركزی كه در زمینه بیماریهای مادرزادی قلب تخصص دارد ، مراقبت های بعدی را دریافت کنند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده بفرمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۸ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بچم دوماهشه و وقتی ب دنیا اومد اکو شد ک قلبش داری دوسوراخ بزرگ یکی بین دو بطن و یکی دیگ بین دو دهلیز یکی ۲/۵میلی متر و یکی دیگ۱/۵میلی متر ایا خود سوراخا بسته میشه یا خیر خیلی تند تند نفس میکشه نگرانم کرده دکتر بهش دارو داد یه قورص کاپتو پریل الان باید چیکار کنم ک خوب شه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۸ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مامان چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت جناب دکتر پسر من 6 سالشه از بدو تولد وی اس دی و تنگی دریچه آئورت داشته و علائمی که داره فقط تنگی نفس و صدای اضافی قلبش هستش دکتر گفتن باید آنژیو بشه برای اینکه تشخیص کامل بشه برای عمل باز میخاستم ببینم آیا دریچه آئورتش باید عوض بشه یااصلاح می‌شود و اینکه بعد از عمل قلب باز به زندگی طبیعی برمیگرده یا خیر ؟
    و اینکه به نظر شما قبل از عمل آنژیو بشه بهتره یا الان ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر نیلوفر دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دخترم ۲۱ ماهشه و سوارخ مادر زادی ۴ میلی داره دکترش پیشنهاد داد آنژیو بشه اما خیلی میترسم و اینکه قرص فروزماید۴۰ و کاپتوپریل۲۵ بهش میدم آیا امکان داره زمان بدم خود به خود با بالا رفتن سنش بسته بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    باسلام نوزادی یکماهه باوی اس دی۴میلی دارم دکترامامزادگان دوتاقرص بهسون دادن وگفتن ریش تحت فشاره خیلی نگرانیم توروخداراهنمایی کنین ایابچمون خوب میشه یابه عمل نیازهست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر Ali جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بچه من یه vsd چهار میلی متری مادرزادی داره و الآن ۹ سالشه ولی هنوز بسته نشده از لحاظ وزن گیری حتی اضافه وزن هم داره فقط بچم خیلی عرق میکنه مخصوصا" هنگام فعالیت و خداروشکر هیچگونه مشکلی از لحاظ ریه نداره نظر کلی شما و راه کارتون چیه آیا نیاز به بستن با فنر میباشد؟سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      احتمال بسته شدن خود به خود وجود ندارد و با توجه به خطر عفونت قلب در مشکلات دندان نیاز است درمان شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر Ali جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بچه من ۹ سالشه یه vsd چهار میلی متری داره و از لحاظ وزن گیری حتی اضافه وزن هم داره فقط بچم خیلی عرق میکنه مخصوصا" هنگام فعالیت و خداروشکر هیچگونه مشکلی از لحاظ ریه نداره نظر کلی شما و راه کارتون چیه؟سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)

      سلام پاسخ کامل داده شد 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    درود بر شما.
    دی ماه سال 1401به بیمارستان شهید رجایی تهران مراجعه کردیم.
    تشخیص داده شد که دخترم سوراخ بین دو دهلیزی دارد.
    با قطر ۳۳.
    دکتر متخصص فرمودند که فعلا ابزاری با این اندازه جهت پوشاندن این سوراخ نداریم لذا سفارش می دهیم و بعد از رسیدن آن شما بیایید تا مشکل برطرف شود.
    بزرگوار،النذچهار ماه گذشته و این وسیله وارد کشور نشده.
    ما از نگرانی خواب نداریم
    لطفا راهنمایی بفرمایید که تکلیف چیست.
    بی نهایت سپاسگزاریم.
    تندرست و پاینده باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱ خرداد ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..دکتر نوزاد ما نفس تنگی داشت بردیم اکو قلب قلبش سوراخ ۴ میلی داشت .ایا با درمان قابل حل هست یا عمل باید بشه متولد شش اردیبهشت هست ممنون میشم راهنمای کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..دکتر نوزاد ما نفس تنگی داشت بردیم اکو قلب قلبش سوراخ ۴ میلی داشت .ایا با درمان قابل حل هست یا عمل باید بشه متولد شش اردیبهشت هست ممنون میشم راهنمای کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۱ ساله همستم و ۱۰ سال پیش عمل آنژیو گرافی انجام دادم اما حالا ph قلبم بالا رفته میخواستم بدونم برای ph بالا چه باید کرد؟ و آیا مشکل ساز است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم حتماً به یک متخصص قلب بزرگسال مراجعه بفرمایید 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر