برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
درمان سوراخ قلب

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD  بعنوان شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان و کودکان یکی از مباحث مهم قلب اطفال است و دانستن آن برای خانواده های مبتلا به این بیماری قلبی شایع سبب کاهش استرس می شود. زیرا در اغلب موارد وی اس دی درمان کامل دارد و نوزاد درمان شده در طول زندگی مشکلی نخواهد داشت.جهت آشنایی با تعریف و تشخیص وی اس دی به مقاله زیر مراجعه فرمایید

سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD) چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم ، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت بیماری نیز بستکی دارد.

یک وی اس دی(VSD)    کوچک ممکن است با رشد کودک خود به خود بسته شود. برخی از نقص های دیواره بطنی (VSD)  کوچک به خودی خود بسته نمی شوند ، اما باز هم نیازی به درمان ندارند.  وی اس دی های (VSD)   بزرگ اغلب باید با جراحی یا از طریق آنژیوگرافی  بسته شوند. به محض تشخیص وی اس دی(VSD)    در کودک ، پزشک قلب وی به طور منظم نقص را بررسی می کند تا ببیند آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر

وی اس دی

درمان دارویی سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD)

در برخی از کودکان با وی اس دی (VSD) برای کمک به کار بهتر قلب  ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند. جالب است بدانید هیچ یک از درمانهای دارویی در  ود اس دی سبب بسته شدن سوراخ قلب نمی شوند. بلکه از عواض احتمالی این سوراخ جلوگیری می کند. کودکان بدون علائم ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند.

تغذیه ی خوب جزئی از درمان

در سوراخ قلب اطفال  بزرگ ممکن است هنگام تغذیه کودکان خسته شوند. ممکن است نتواند به اندازه کافی غذا بخورند تا وزن گیری مناسبی پیدا کنند. آنها ممکن است نیاز داشته باشنددر تغذیه کمک داده شوند:

تغذیه کمکی با کالری بالا

گاهی نیاز است فرزند شما شیر خشک یا شیر مادر با کالری بالا دریافت کنند. ممکن است کودک شما به مکمل های غذایی اضافه شده به شیر خشک یا شیر مادر نیاز داشته باشد. این باعث افزایش مقدار کالری در هر اونس می شود.

تغذیه با لوله معده

کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه از طریق یک لوله کوچک و قابل انعطاف داشته باشد. این لوله از طریق بینی ، وارد مری و داخل معده می شود. کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه با شیشه شیر ویا تغذیه لوله ای داشته باشد. نوزادانی که می توانند بخشی از بطری های خود را بنوشند ممکن است بقیه را از طریق تغذیه لوله ای  بخورند. نوزادانی که از تغذیه با بطری خسته شده اند ممکن است تمام یا بخش از تغذیه خود را از طریق لوله تغذیه دریافت کنند.

تغذیه در سوراخ قلب اطفال

عمل جراحی در سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

هدف از جراحی بستن وی اس دی یا سوراخ قلب (VSD)  پیشگیری  از آسیب دیدن ریه ها است. جراحی همچنین به نوزادانی که در تغذیه مشکل دارند کمک می کند تا مقدار طبیعی وزن اضافه کنند. پزشک قلب کودک شما تصمیم می گیرد که چه زمانی کودک شما باید عمل جراحی انجام دهد. این براساس نتایج اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلبی است. در جراحی ، پزشک کودک شما نقص دیواره بطنی (VSD)  را با بخیه یا یک وصله مخصوص می بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک قلب فرزند خود بخواهید توضیح دهد.

درمان سوراخ قلب اطفال با آنژیوگرافی  یا کاتتریزاسیون

درمان سوراخ قلب فرزند شما ممکن است توسط کاتتریزاسیون یا همان آنژیوگرافی قلبی انجام  شود. در این آزمایش از ابزاری برای بستن ود اس دی  همراه با کاتتر(لوله های پلاستیکی مخصوص انعطاف پذیز و نازک) استفاده می شود. پزشک کاتتر را از طریق رگهای خونی به قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در قلب قرار گرفت ، پزشک سوراخ را با وسیله مخصوص بستن دیواره می بندد. فقط برخی از انواع وی اس دی (VSD)  ممکن است با این روش بسته شوند. این روش باید در مراکزی انجام شود که پرسنلی با تجربه در زمینه بستن وی اس دی (VSD) با آنژیوگرافی داشته باشد دارند.

VSD وی اس دی
وی اس دی

عوارض احتمالی سوراخ قلب اطفال چیست؟

عوارض VSD درمان نشده عبارتند از:

  • مشکلات ریه
  • نارسایی قلبی
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • مشکلات دریچه قلب
  • رشد و تکامل ضعیف

زندگی با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  

سوراخ های قلبی (VSD)  کوچک

کودکان با وی اس دی (VSD)  کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. این کودکان ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند. آنها اغلب فقط توسط پزشکان قلبشان پیگیری و بررسی می شوند. اگر نقصی باشدکه خودبخود خوب شود ، اغلب  تا سن 2 سالگی اتفاق می افتد. اما برخی از سوراخ ها تا 4 سالگی بسته می شوند. این کودکان معمولاً رشد و نمو طبیعی می کنند. آنها همچنین هیچ محدودیتی در فعالیت ندارند و زندگی سالم و عادی دارند.

سوراخ های قلبی (VSD)  متوسط تا بزرگ

اگر وی اس دی (VSD) متوسط تا بزرگ باشد ، پزشک قلب کودک شما او را در فواصل کمتری تحت نظر می گیرد. پزشک تصمیم می گیرد که چه موقع و چگونه وی اس دی (VSD)  فرزند شما بسته شود. قبل از جراحی ، کودک شما ممکن است به دارو و تغذیه ویژه نیاز داشته باشد. پزشک و پرستاران قلب کودک شما اطلاعات و پشتیبانی را به شما می دهند تا بتوانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید. کودکانی که نیاز به جراحی دارند برای جراحی در بیمارستان بستری می شوند.

بعد از عمل جراحی سوراخ قلب اطفال

سیر طبیعی بعد از عملVSD

کودکانی که قبل از جراحی در خوردن غذا مشکل دارند ، اغلب بهبود آنها دقیقاً بعد از جراحی اتفاق می افتد. آنها شروع به خوردن بهترمی کنند  و افزایش وزن سریعتر پیدا می کنند.

پس از جراحی ، کودکان بزرگتر اغلب می توانند بدون خستگی نسبت به قبل عمل کاملا فعال باشند. در عرض چند هفته ، کودک شما باید کاملا بهبود یابد. او باید بتواند فعالیتهای عادی انجام دهد. پزشک قلب و پرستاران کودک شما در مورد نحوه مراقبت از کودک بعد از عمل  شما را  راهنمایی خواهند کرد.

بیشتر کودکانی که برای وی اس دی (VSD) جراحی می شوند زندگی سالم و طبیعی دارند. سطح فعالیت ، اشتها و رشد آنها اغلب به حالت طبیعی برمی گردد.

مراقبت های بعد از عمل VSD

پزشک قلب کودک شما ممکن است به او آنتی بیوتیک بدهد تا پس از ترک بیمارستان از عفونت جلوگیری کند.

در مورد سیر مراقبتهای بعد از عمل  فرزندتان ازپزشک قلب و پرستاران  کودک خود سوال  کنید. وقتی این شرایط زود تشخیص داده شود ، نتیجه آن اغلب عالی است. اگر عوارض بعد از جراحی رخ دهد یا وی اس دی (VSD) برطرف نشود ، ممکن است چشم انداز خوبی پیش رو نباشد. و خطر عوارض ناشی از وی اس دی (VSD) ادامه داشته باشد. كودكانی كه در معرض این مشكلات هستند ، باید در مركزی كه در زمینه بیماریهای مادرزادی قلب تخصص دارد ، مراقبت های بعدی را دریافت کنند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده بفرمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسام دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام احترام با معاینه فوق تخصص قلب اطفال و بررسی یه سوراخ ۳ میلی بطنی در قلب نوزاد وجود داره میخواستم بدونم آیا خود به خود برطرف میشه؟ اگر نیاز به آنژیو باشه مشکلش برطرف میشه یا در بزرگسالی ای مشکل باهاش میمونه لازم به توضیح هست وزن نوزاد در زمان تولد ۳ کیلو ۲۰۰ گرم در ۳۷ هفته و در یک ماه ۴ کیلو ۹۰۰ شیر مادر میخوره در ۲۴ ساعت دو بار شیر خشک میخوره در بعضی موقع شیر میپره تو گلو بچه کبودی یا تعریق نداره در دوره بارداری قلب جنین و مادر توسط متخصص مربوطه بررسی شد و مشکلی نداشتند ممنون از راهنماییتون فایل پیوست براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود تا دو سالگی زیاد است  .اگر خوب وزن نگرفتن بخاطر مشکل قلبی باشد باید زودتر بسته شود

      اگر با آنژیوگرافی درمان شود در بزرگسالی مشکلی نخواهد داشت 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر باقری شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کودک ما ۷ ماهشه خیلی عرق میکنه بیشتر شب ها روز عرق میکنه ولی کمتر شبها خیس عرق میشه چیکار کنیم دکتر نگرانشیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط متخصص اطفال توسط شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند توسط فوق تخصص قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علت عرق کردن سر نوزاد  

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

  • تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسر ۸ ماهم تو اکو تشخیص سوراخ ۵ میلی و فشار ریه ۶۷ تشخیص دادن گفتن سریع عمل باز کن،بنظر شما راه دیگه نداره واسه بستن سوراخ؟عمل قلب باز خطرناک نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب

      بله میزان خطر را از پزشک معالج بپرسید

  • تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسر ۸ ماهم اکو کردن گفتن یه سوراخ نیم سانتی vsd داره فشار ریه قلبشم رو ۶۷ گفتن عمل باز باید ما خیلی نگرانیم یعنی عملش خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      با توجه به شرح حالی که فرمودید احتمال خطر وجود دارد ولی شدت آن را باید از پزشک معالج مخصوصاً جراح فرزندتان سوال بفرمایید

  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی پسرم 13 سالشه اکو گرفتیم گفتن یه سوراخ خیلی ریز داره آیا قابل درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان تا زمانی که علامتی ندارد و سایز کمتر از 10 میلی متر است نیاز به مداخله ندارد و فقط سرپایی پیگیری شود  .

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

    2. تصویر کاربر بهنام شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر خداوند همیشه پشت وپناه خود وخانوادت باشه واقعا عالی هستی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      ممنونم از نظر لطف شما 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۱۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ساکن سیستان و بلوچستان هستم دختر بنده وقتی از مادر متولد شدند دچار بیماری سوراخ قلب بودند که من برای درمان به کرمان مراجعه کردم بعد ۸ سال سوراخ قلب بسته نشده.ولی دخترم هیچ مشکل روحی و روانی نداره تغذیه اش خوبه ،فعالیت بدنی خوبه ،عرق هم نمیکنه.فقط قرص کاترپیلار مصرف میکه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۶ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید پسرم دوماهشه زمان تولدبامشکل کاهش پلاکت به دنیاامد که دربخش nicuپلاکت دریافت کردونرمال شدولی الان هرزمان زورمیزند یافشاریا درحالت ایستاده بغل میکنم بدنش مخصوصا پاها کاملا سیاه میشودوپوستش حالت شبکه ای یالانه زنبوری میشود خیلییی نگرانم کمکم کنید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۶ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر Hedi سه شنبه ۳۱ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    درود برشما
    آیا باید هر روز یک سی سی از یک چهارم قرص فشارخون به نوزاد ۵ ماهه که دارای سوراخ عضله ای vsd هست بدهیم؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۳۱ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      با توجه به شرایط بیمار و وزن کودک میزان دارو تنظیم می شود لطفاً در خصوص دوز دارو از پزشک معالج سوال بفرمایید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام
    کودک را عمل حراحی باز انجام دادیم و سوراخ vsd بسته شد ولی الان دکترش میگه یمقداری دریچش خون را پس میزنه ما متوجه نیستیم یعنی چی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش اکو بعد از عمل فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم

  • تصویر کاربر ورزیده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام. من درهفته 28 هستم. سونوی غربالگری اول نرمال بود. دابل مارکر لوریسک بود. بعد از دابل مارکر دکتر درخواست سل فری کردن که انجام دادم نرمال بود. در غربارولگری هفته 18 دو کیست کرویید دیده شد که تنها یافته غیر طبیعی بود که در سونوی هفته 24 رفع شده بود. دیروز در هفته 28 یک سونو انجام دادم دکتر گفتن روی قلبش نقطه اکوژنیک دیده میشه ولی چون سل فری نرمال بوده مهم نیست. میخواستم نظر جنابعالی رو بدونم. در ضمن در کنار غربالگری هفته 18 اکوی قلب جنین هم انجام دادم که نرمال بوده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.نیاز به کار بیشتر ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر